niedziela, 2 lutego 2014

Dwie książeczki: "Chrupek i Miętus - wrażliwcy" oraz "Chrupek i Miętus - dzikie zwierzęta" Delphine Bournay (106 - 107)



Początkowo było mi trudno jednoznacznie ocenić tę bajeczkę. 
Miałam dylemat. Jest to ciepła, piękna, pełna wrażliwości i ucząca przyjaźni i miłości lektura. Forma przekazu jest dość intrygująca, nowoczesna. Treść była dziwacznie podana. Oddzielnie usytuowana narracja, z całkiem innych stron dialog, który jest pokolorowany,żeby rozróżnić, kto co mówi.  Rozumiem zielony kolor dla jednego bohatera (Miętus jest zielony), ale drugi powinien mieć wypowiedzi oznaczone kolorem żółtym - byłoby bardziej czytelnie, że żółty bohater wypowiada się "na żółto", ale jego teksty były "na czerwono". Hmm, może rzeczywiście z żółtym kolorem wszystko wyszłoby za smutno..., książeczka wyglądałaby monotonnie, nie cieszyłaby tak oka, nie przyciągała uwagi. 

Z czasem jednak doszłam do wniosku, że za bardzo się czepiam i ta dziwaczność to jednak duża zaleta tej przeuroczej książeczki. Uogólniając - oceniam ją bardzo pozytywnie. Cała książka jest czymś innowacyjnym, treść jest zachwycająca, ilustracje śmieszne, ciepłe, przyjazne dla oka. 

Książka"Chrupek i Miętus -wrażliwcy" jest po prostu bajeczna. To bezpretensjonalna lektura, którą polecam najmłodszym, ale także i wszystkim, którzy lubią lubią się pośmiać. Te niesamowicie bezpośrednie i dziecięce przemyślenia były rozbrajające, chichrałam się do bólu. Natomiast w Miętusie (ten zielony) i Chrupku (ten żółty z uszami) zakochałam się bez pamięci. Polecam. Kochane z nich zwierzaki.


Króciuteńko w Stosikowie 1 wspominałam o innej książeczce z tej serii: "Chrupek i Miętus - dzikie zwierzęta". Przy niej również bawiłam się przednio :) Naprawdę nietuzinkowe z nich zwierzaki - dzieciaki, które są pełne pomysłów (najczęściej tych niezbyt mądrych ;), rozczulające, roztkliwiające, nieodpowiedzialne, szokujące, irytujące. Czasami są wredne, czasami kochane, momentami myślą tylko o sobie, by następnie tego żałować :)). "Chrupek i Miętus: dzikie zwierzęta." jest wspaniała, ale i tak o niebo wolę "Chrupek i Miętus - wrażliwcy."


Delphine Bolurnay
Warto wspomnieć, iż autorka Delphine Bolurnay to francuska ilustratorka i autorka dziecięcej literatury. Seria o Chrupku i Miętusie składa się z pięciu tomów i jest/była ona bestsellerem we Francji. W sumie nie dziwię się popularności tej książki. To coś zupełnie unikatowego. Autorka za książeczkę „Chrupek i Miętus – wieczór autorski” otrzymała prestiżową nagrodę Prix Sorcières.


"Chrupek i miętus: wrażliwcy"
Literatura: francuska
tłumaczenie: Jadwiga Jędryas
tytuł oryginału: Grignotin et Mentalo
seria/cykl wydawniczy: Chrupek i Miętus tom 2
wydawnictwo: Dwie Siostry
data wydania: maj 2013 (data przybliżona)
ISBN: 9788363696481
liczba stron: 76
słowa kluczowe: chrupek i miętus, opowiadanie dziecięce francuskie
kategoria: literatura dziecięca, dla dzieci w wieku 3+, 5+
język: polski
typ: papier
data przeczytania: 01.2014r.
skąd: pożyczone z biblioteki

----------------------------------------------------


"Chrupek i Miętus - dzikie zwierzęta"
Literatura: francuska
tłumaczenie: Jadwiga Jędryas
tytuł oryginału: Grignotin et Mentalo, animaux sauvages
wydawnictwo: Dwie Siostry
data wydania: kwiecień 2013 (data przybliżona)
ISBN: 9788363696368
liczba stron: 112
słowa kluczowe: Jadwiga Jędryas, opowiadanie dziecięce francuskie
kategoria: literatura dziecięca/młodzieżowa
język: polski
data przeczytania: 01.2014r.
skąd: pożyczone z biblioteki

----------------------------------------------------

wyzwania: 
W 200 książek dookoła świata - Francja
Jasna strona mocy - 76 i 112 strony
2014 rok z 52 książkami
Wyzwanie Biblioteczne
Czytam polecane książki
Odnajdź w sobie dziecko - (0-7 lat)

14 komentarzy:

  1. Sama autorka wygląda na dziewczynę o dużym poczuciu humoru - i ogólnie taka sie radosna wydaje i promienna. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Kolejna ciekawa książeczka, którą warto poznać.

    OdpowiedzUsuń
  3. Młodej powinna się spodobać

    OdpowiedzUsuń
  4. Okładki jakoś mnie nie zachęcają, ale Twoja opinia jak najbardziej. Będę więc polecać :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Chętnie przetestuję tę książeczkę na moim synu :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Często czytam bajki młodszym braciom, ale ostatnio miałam dłuższą przerwę, więc może powinnam się rozglądnąć za Chrupkiem i Miętusem dla nich:D

    OdpowiedzUsuń
  7. Wystarczyło, żeby żółtego bohatera zrobili na czerwono i po problemie. :D

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie słyszałam o tych książeczkach, ale okładki mi się podobają:)

    OdpowiedzUsuń
  9. fajna pozycja! jak dla mnie warta poznania;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Jeszcze nie czytałam, ale słyszałam i tej serii. Liczę na bibliotekę:)

    OdpowiedzUsuń
  11. Lubię czytać Twoje recenzje o książkach dla dzieci, choć sama nie mam na nie zbytniego zapotrzebowania :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Czyli Miętus i Chrupek mają humory jak dzieci, tak?
    Cyt. "Naprawdę nietuzinkowe z nich zwierzaki - dzieciaki, które są pełne pomysłów (najczęściej tych niezbyt mądrych ;), rozczulające, roztkliwiające, nieodpowiedzialne, szokujące, irytujące." - zupełnie jakbym czytała o ludzkich dzieciach, więc mali czytelnicy mogą się utożsamiać z bohaterami książeczek, prawda?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, tak, tak, jak najbardziej - nie napisałam tego? Wydało mi się to albo za oczywiste, albo to przeoczyłam.

      Usuń

Wasze uwagi są dla mnie cenne.
Dziękuję.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...