sobota, 8 lutego 2014

"Słup soli" Elżbieta Zubrzycka (111)


Co zrobić, kiedy dręczyciel znęca się nad swoimi słabszymi kolegami?
Dzieci są zastraszone, stoją jak tytułowy słup soli bojąc się odezwać, bo mogą oberwać. Boją się powiedzieć o tym komuś starszemu - nie chcą wyjść na kapusiów, więc tłumią to w sobie. Lęk narasta...

Jak działać? 
Wspólnie, złączeni, razem. 

W jedności siła.

Nie można godzić się na wyzywanie, krytykowanie, poniżanie, przezywanie, ośmieszanie, plotkowanie, obwinianie, bicie, szczypanie, łaskotanie, popychanie, szturchanie, podstawianie nogi, kopanie.

Ponieważ "ciało to prywatna sprawa każdego. Nikomu nie wolno go dotykać bez pozwolenia".

Pamiętajmy, że każdemu należy się szacunek.

Przystępnie, bez ogródek, w prosty, szybki i czytelny sposób przedstawiony został problem dręczenia słabszych i pomysł jak sobie z tym poradzić. Nieoceniona pomoc w środowisku psychologicznym, ale oczywiście także i przede wszystkim ta książka jest skierowana do dzieci, rodziców i nauczycieli.

Ilustracje Anny Ładeckiej są zrozumiałe i sugestywne - bardzo pasują do tekstu.

Wspaniała książka dla dzieci w wieku szkolnym (8-13 lat). Została mi polecona na studiach z bibliotekoznawstwa, jako książka, która... pomaga (biblioterapia). Jest to publikacja z "Serii bezpieczne dziecko". Wydawcą jest wspaniałe Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, które jest bardzo cenione zarówno w środowisku psychologicznym, jak i bibliotekarskim.

Elżbieta Zubrzycka
Założycielka (i prezes) Gdańskiego Wydawnictwa Psychologicznego, autorka wielu bestsellerowych książek o charakterze edukacyjnym i twórczyni programu Bezpieczne Dziecko. - źródło
Jest doktorem nauk humanistycznych, psychologiem i biologiem. Wieloletni pracownik naukowy Instytutu Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego. Terapeuta w poradni dla dzieci i rodziców.


Literatura: polska
seria/cykl wydawniczy: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne dla Dzieci, Bezpieczne Dziecko
wydawnictwo: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
data wydania: 2007 (data przybliżona)
ISBN: 83-60083-35-5
liczba stron: 46
słowa kluczowe: bezpieczne dziecko, przemoc w szkole
kategoria: literatura dziecięca/młodzieżowa
język: polski
typ: papier
wyzwania:

22 komentarze:

  1. Dobrze, że istnieją takie książki. :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Cieszę się, że są takie książki, które pokazują dzisiejsze problemy dzieci i nastolatków i uczą, jak sobie z tym poradzić.

    OdpowiedzUsuń
  3. To dobrze, że powstają takie książki. Temat jest teraz dość powszechny, dzieje się w każdej szkole.

    OdpowiedzUsuń
  4. Takie książki są potrzebne, mówię to jako były nauczyciel :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ooo, bardzo przydatna książka. Problem jest dość powszechny teraz... :/

    OdpowiedzUsuń
  6. Problem istnieje i nic tego nie zmieni...ale możemy pomóc dzieciom :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Takie książki powinny powstawać. Będę polecać :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo przydatna książka. Ostatnio dowiedziałam się, że takie rzeczy zaczynają się już w przedszkolu i włos mi się na głowie zjeżył... Kiedy ja byłam mniejsza, jednak chyba było inaczej...

    OdpowiedzUsuń
  9. Tematyka, jak najbardziej na czasie.

    OdpowiedzUsuń
  10. Jak chodziłam jeszcze do gimnazjum, to zorganizowaliśmy taką akcję czytania przedszkolakom (obok mojego gimnazjum jest przedszkole :)) Pamiętam, że czytałam dzieciakom podobną opowieść(tyle że dostosowaną do ich wieku) - o klasowym dręczycielu. Słuchały jak zaczarowane.
    Cieszę się, że powstają książki dla małych dzieci, które podejmują tak ważne tematy.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ale ekstra, że jest coś takiego jak biblioterapia :D Jak się mąż będzie za bardzo krzywił na ilość książek, jakie kupuje to powiem, że jestem na terapii ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie słyszałam, a szkoda, bo brzmi fantastycznie!

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo przydatna i ciekawa lektura. Uważam, że każdy powinien się z nią zapoznać, bo ten problem za często teraz spotykamy na co dzień.

    OdpowiedzUsuń
  14. Znam Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne i bardzo lubię jego publikacje. Dobrze, że są takie książki. Przydatne zarówno dla dzieci, jak i rodziców.

    OdpowiedzUsuń
  15. Ja tę książkę często wykorzystuję na zastępstwach w klasach V i VI - czytam tekst, a potem omawiamy zachowanie bohaterów i "przenosimy" sytuację na "własne podwórko" i omawiamy zachowania w przypadku konkretnych, podobnych sytuacji w szkole.
    Polecam jeszcze "Śmierdzący ser" z tej samej serii.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Słyszałam o niej, może uda mi się z nią kiedyś zapoznać.

      Usuń
  16. Niestety nie miałabym komu polecić tej książki.

    OdpowiedzUsuń
  17. "Ciało to prywatna sprawa każdego. Nikomu nie wolno go dotykać bez pozwolenia" - jakim pięknym miejscem byłby świat, gdyby każdy człowiek dostosował się do tego stwierdzenia. Bardzo ważne jest, aby takie zasady wpajać już od małego - w końcu szacunku do drugiego człowieka najłatwiej nauczyć się za sprawą dobrego przykładu rodziny, a później nauczycieli :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Też się cieszę, że powstają takie książki. Mam nadzieję, że trafiają do szerokiego grona młodych czytelników.

    OdpowiedzUsuń
  19. Pewnie każdy z nas pamięta takich dręczycieli z czasów szkoły. Zawsze się bałam interweniować w takich sytuacjach - do dziś żałuję. Dobrze, że to przestaje być tematem tabu i mam nadzieję, że dzieciaki po nią sięgną.

    OdpowiedzUsuń

Wasze uwagi są dla mnie cenne.
Dziękuję.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...