środa, 4 grudnia 2013

Dzień Górnika:)

Kochani, dzisiaj jest dzień Barbórki.
Jest to wszystkim dobrze znany Dzień Górnika (kiedyś był bardziej popularny i obchodzony przez całą Polskę), a dlaczego  nazywamy go także dniem Barbórki? Barbórka to przecież podobno jego najsłynniejsza córka. 

W latach 90-tych w całej Polsce ten dzień był obchodzony głośno, hucznie, niemal jak Andrzejki (no może przesadziłam, ale całkiem podobnie). Wtedy właśnie w podstawówce na apelu z okazji Dnia Górnika zawsze musiałam wyjść i pokazać się całej szkole, że SP nr 8 w Koszalinie także posiadała taką jedną swoją Barbórkę  (ale to było straszne haha). 

Nawet Biedronka i Netto specjalnie na dzisiejszy dzień przygotowały oferty z bukietami kwiatów. Jakie to... dziwne.


W wikipedii znalazłam takie informacje:
Barbórka (dawna pisownia Barburka[1]), Dzień Górnika – tradycyjne polskie święto górnicze, świętowane także przez osoby wykonujące zawody związane z poszukiwaniem innych paliw kopalnych i geologów[2] 4 grudnia, w dniu św. Barbary, patronki dobrej śmierci i trudnej pracy m.in. rybakówżołnierzykamieniarzywięźniówhutnikówmarynarzygórników i wielu innych[3].


Barbórka: Lis Major prowadzi górników na uroczystość wręczenia szpad górniczych
W tradycji górniczej Barbórka rozpoczyna się poranną uroczystą mszą w kościele lub w cechowni, przy figurze św. Barbary. Następnie orkiestra górnicza maszeruje grając m.in. swój hymn w osiedlach zamieszkanych przez górników i ich rodziny (np. familok) oraz pod domami dyrekcji. Odbywają się uroczyste akademie oraz spotkania. Z okazji tego dnia organizowane są również: koncerty, występy artystyczne, zabawy oraz bale, w których uczestniczą całe rodziny górnicze.

Karczmy piwne

W dniach poprzedzających to święto organizowane są tzw. karczmy piwne, w których biorą udział górnicy oraz osoby związane z górnictwem (emeryci, pracownicy firm kooperujących z kopalniami, naukowcy z wydziałów górniczych wyższych uczelni oraz osoby tam studiujące). Karczmy piwne przeznaczone dla dozoru górniczego organizowane są przez Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Górnictwa (SITG). Odpowiednikiem karczmy piwnej są organizowane dla kobiet tzw. combry babskie.
Karczma piwna odbywa się wg pewnego, stałego, rytuału. Uczestnicy zasiadają przy dwóch długich stołach, starsi (stare strzechy) oraz młodsi (młode strzechy), dzielą się na tzw. tablice lewą i prawą, współzawodniczą ze sobą na punkty, władzę nad tablicami sprawują tzw. Kontrapunkty powoływani przezWysokie Prezydium w sprawach piwnych i nie tylko piwnych, nigdy nieomylne. Karczma oficjalnie rozpoczyna się odśpiewaniem hymnu górniczego. Podczas biesiady śpiewane są pieśni i piosenki górnicze, opowiada się dowcipy, zasłużonych nagradza się szpadami górniczymi, darowywane są również prezenty nawiązujące w jakiś sposób do śmiesznych wydarzeń mających miejsce od ostatniej biesiady.
Górnicy podczas karczmy piwnej są obowiązkowo ubrani w mundur górniczy. Za nieprawidłowo skompletowany mundur, np. za źle dobrane skarpetki, Górnicze wysokie prezydium karze zakuciem w dyby lub wypiciem piwa z solą.
Nowi adepci przyjmowani są uroczyście do braci górniczej zwyczajem wywodzącym się z średniowiecza, najpierw odbywa się ślubowanie, następnie ma miejsce symboliczny skok przez skórę, którą trzyma dwóch seniorów stanu górniczego oraz uderzenie szpadą po ramieniu adepta przez Lisa major, który następnie przypasowuje górnikowi skórę i w tej chwili jest przyjęty do stanu górniczego.

Zapytacie: po co Basia nam o tym pisze?: 
Chwali się imieninami (i urodzinami, bo dziś jest moje podwójne święto)? Nie, nie, nie. Nie należę do takich osób i w sumie sama się sobie dziwię, że piszę tego posta :D.
Zerknijcie na stronę google.pl, czy google. com - Wy macie normalny znaczek google, a ja NIE :))) Strasznie się zdziwiłam!
Google zrobiło mi niespodziankę (jestem z google + i administratorzy wiedzą, ze użytkownik Basia Pelc, to Barbórka;). Byłam bardzo zaskoczona!
Na dzień dobry pokazał mi się taki miły znaczek:


a po najechaniu kursorem na obrazek napis:
Wszystkiego najlepszego Basia!
Gdy nacisnęłam na tortowy napis, to zostałam przekierowana na swój profil w google+.

Wiem, że to niby nic takiego, ale bardzo mnie tym ujęli. Choćby dla tej miłej chwili warto było założyć konto w google+ :).

Życzę miłego barbórkowania wszystkim dzielnym górnikom :)).

49 komentarzy:

  1. wszystkiego najlepszego z okazji imienin:) górników w rodzinie mam nie wielu ( jeszcze wszyscy emerytowanie;)) ale Basie wśród znajomych się znajdą. udanego świętowania :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja nie znam wielu Baś, jakoś u nas niedostatek w te niewiasty ;)

      Usuń
  2. słodko! ja np. w Y.Rocher dostaje kosmetyki w prezencie na urodziny;) już Ci w innym miejscu składałam życzenia i to podwójnie! więc teraz śle już tylko buziaki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W Orange z okazji podwójnego święta dostałam dziś 120 min do wszystkich sieci za darmo. Tylko po co ja mam dzwonić do kogoś w swoje urodziny :PPP

      Usuń
    2. przypominać o prezentach i życzenia i ochrzanić tych co zapomnieli;PPPPP

      Usuń
    3. Ech, to nie ja, ja tak nie robię, wolę po cichu. Dziwię się sama sobie, że opublikowałam dzisiejszy post :P:D.

      Usuń
  3. Basiu, wszystkiego najlepszego!

    OdpowiedzUsuń
  4. Nasza Basia kochana:)))
    Spełnienia marzeń!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, och ta nasza Basia kochana, nasz hajduczek! ;)

      Usuń
  5. Basiu, przegapiłam, ale myślę, że przyjmiesz spóźnione, ale szczere życzenia imieninowe- wszystkiego najlepszego i spełnienia marzeń

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie przegapiłaś! To dzisiaj:)) Przyjmuje także i urodzinowe :)) Dzięki.

      Usuń
  6. Aaa wiem, wiem. :) Też taka graficzkę w prezencie dostałam - faaajne. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ooo, super, a dostałaś w dniu ur czy im? A myślałam, że jestem jedyna na świecie ;P;D.

      Usuń
    2. No niestety nie jesteś jedyna na świecie. Jestem jeszcze ja. ;);) Hehe. Dostałam w dniu urodzin. Czy w imieniny dostanę to się niedługo okaże. :) Bo My obie Sis mamy w tym samym miesiącu imieniny. Tylko Ty na początku a ja pod koniec. :)

      Usuń
    3. No tak, 24 :)) To pod choinka powinno być więcej prezentów, tak jak ja powinnam dziś dostać podwójne prezenty, ale jakoś nigdy tak nie jest :P hłe hłe, albo raczej chlip chlip :DDDDD

      Usuń
    4. No właśnie, u mnie też tak nie jest...Ech... ;)

      Usuń
    5. Ale tak jak Księgarka mówi, świętowanie podwójne, pełną gębą :P.

      Usuń
  7. Wszystkiego Najlepszego z okazji podwójnego święta:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Dołączam się do życzeń!!! Basiu, sto lat i tysięcy przeczytanych książek! Ale fajnie mieć imieniny i urodziny jednego dnia. Świętowanie na całego:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hmm, bo ja wiem :( :P Jeden prezent, a nie dwa haha. Żartuję, pewnie że fajnie!

      Usuń
  9. Wszystkiego najlepszego Basiu! A gadżet świetny, to miła niespodzianka.

    OdpowiedzUsuń
  10. Z okazji imienin życzę Ci:
    - marzeń (żeby się spełniały)
    - przyjaciół (żeby pamiętali)
    - życia (żeby było kolorowe)
    - miłości (żeby przyszła)
    - szczęścia (żeby nie opuszczało)
    - okularów (żeby były różowe)
    - wakacji (by mogły trwać wiecznie)

    STO LAT KOCHANA BASIU !!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jejuniu! To policzę tego wszystkiego sobie razy dwa. Cudnie xxx, dziękować!

      Usuń
  11. Taki drobiazg, a cieszy :) Ja tez bym się ucieszyła z wirtualnego tortu :DDD
    O tej karczmie to nie wiedziałam :D Ale pamiętam Barbórki w szkole i te apele, wierszyki, śpiewy ... Hahahahaha Ale była zabawa, ale fakt, biedne Basie musiały się wszystkim pokazywac :D
    Mocno i ciepło Cie ściskam z okazji urodzin i ślę miliony buziaków :) :*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak te apele, jakie to było dziwne, jak ja się co roku stresowałam jako maluch, że muszę wyjść na środek. Koledzy i koleżanki z klasy wyciągali mnie na siłę :)))

      Usuń
  12. Wszystkiego co najlepsze nie tylko w świecie książkowym, ale i wirtualnym. Spełnienia marzeń i nadziei oraz wiele, wiele więcej! A to wszystko razy 2! ;d
    Wszystkiego co najcudowniejsze!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I w rzeczywistym też :))
      Dzięki piękne cmok mła.

      Usuń
  13. Wszystkiego najlepszego Basiu! :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Basiu, wszystkiego najlepszego, pozdrawiam imieninowo! :-)

    OdpowiedzUsuń
  15. Basiu, najlepszego :)

    A górnikom życzy się na Śląsku "tyle wyjazdów, ile zjazdów" ;)

    OdpowiedzUsuń
  16. To i ja składam Ci najserdeczniejsze życzenia, wszystkiego najlepszego, dużo szczęścia, miłości i radości! :D

    OdpowiedzUsuń
  17. Internetowa niespodzianka bardzo fajna. I teraz wreszcie Barbórka będzie mi się kojarzyła z Tobą, a nie z rajdem...
    Jeszcze raz wszystkiego najlepszego!

    OdpowiedzUsuń
  18. Kochana, po stokroć szczęścia, książek i zdrówka! Wszystkiego Naj Naj Basiu:)))

    OdpowiedzUsuń
  19. Niedawno też miałam urodziny i też zdziwiłam się, że google składało mi w ten sposób życzenia - bardzo to słodkie i miłe :)
    A Tobie wszystkiego najlepszego! Spełnienia wszystkich marzeń (tych czytelniczych najbardziej), dużo zdrówka, duuuużo czasu na czytanie i sto lat! :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Stanę sobie w ogonku i dołączę swoje skromne podwójne życzenia:
    Zdrowia dobrego,życia pięknego,spełnienia marzeń i samych w życiu tylko dobrych wrażeń.I góry najpiękniejszych książek o jakich tylko zamarzysz.Z pozdrowieniami Missy;-)

    OdpowiedzUsuń
  21. wszystkiego najlepszego :) (podwójnie :)))
    wiem wiem, ja też na moje urodziny dostałam takie bajeranckie google ;DD

    OdpowiedzUsuń
  22. Sto lat i miliona świetnych książek:)
    Nie znałam od tej miłej strony googli:)

    OdpowiedzUsuń
  23. Najserdeczniejsze życzenia z okazji imienin - radości życia oraz wspaniałych książek :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Kurczę no, kochana,uczelnia mnie tak wciagnęła, że z MIESIECZNYM (:() opóźnieniem składami Ci bardzo, bardzo serdeczne i szczere życzenia zdrowia, szczęścia, dumy z córy i męża, uśmiechu i spełnienia wszystkich marzeń - nie tylko tych książkowych. :) :* :* :* :* :* :* :* :* :* :* :* :* :* :* :* :* :* :* :* :* :* :* :* :* :* :* :* :* :* :*

    OdpowiedzUsuń

Wasze uwagi są dla mnie cenne.
Dziękuję.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...