poniedziałek, 13 maja 2013

"Powiastki Beatrix Potter" (39)


Beatrix Potter wiodła życie typowej wiktoriańskiej dziewczynki z dobrego domu, uczona w londyńskim domu przez guwernantkę.
Miała mały kontakt z dziećmi, ale bardzo duży ze zwierzętami, często przyglądała się im godzinami, studiowała je i rysowała z wielką wprawą.
Co roku wydawała dwa utwory, była niezależna finansowo, co na owe czasy było niesamowitością samą w sobie. Jej pierwszy mąż zmarł kilka tygodni po ślubie, przy drugim pisanie i malowanie ustąpiło miejsca rolnictwu i hodowli owiec. Wykupywała całe połaci pięknej Krainy Jezior, by im zapewnić ochronę i tworzyć rezerwaty. Zmarła w wieku 77 lat zostawiając dla narodu  4000 akrów ziemi i 15 farm.
"Była niezwykłą kobietą, obdarzoną naprawdę wyjątkową wyobraźnią, talentem malarskim i literackim, wizją i siłą umysłu, dążącego do twórczego spełnienia".

Żyła w pięknych czasach, bogato, pomimo to miała ambicje i chciała od życia czegoś więcej.


Wiek czytelnika: 5+
Wersja oryginalna wyd. Wilga Sp. z o.o., Warszawa 2010, liczba stron: 400.
23 powiastki oraz 4 utwory drukowane po raz pierwszy.

Utwory w tej zachwycająco wydanej książce spisane są chronologicznie począwszy od pierwszego "Piotruś Królik", który napisała w 1902 r. Każda z powiastek jest przez autorkę przecudnie zilustrowana. Przed każdą z nich widnieje bardzo ciekawy opis mówiący o tym w jakich okolicznościach autorka wpadła na pomysł i napisała dany utwór.
Któż z nas nie słyszał o słynnej postaci Królika Piotrusia? Widziałam nawet przepiękną bajkę odwzorowaną na podstawie ilustracji Pani Beatrix. Bogactwo wyobraźni autorki powala, oto niektóre z jej ilustracji:


 Pani Mrugalska (poniżej) to według mnie najwspanialsza postać stworzona przez Potter. Zabawna jeżowa praczka, taka poduszeczka na igiełki przyodziana w ubrania przez które wszędzie wystają kolce, ciepła, uczynna, miła, bezinteresowna, kochana. Jak prawdziwa babcia, lub mama.

Wszystkie powiastki i ilustracje do nich są tak charakterystyczne, że trudno komukolwiek będzie wymazać je z pamięci. Rysunki są ciepłe, lekkie, oddychające, pełne przestrzeni, przejrzyste, czyściusieńkie, płynne, powabne, kobiece, sielankowe, idylliczne, spowolnione jak pod wodą, zatrzymane w czasie. Pomyślałam sobie nawet przez chwilę, że tak mógłby wyglądać raj, niebo, miejsce idealne. 

Opowiadania mądre, uczące życia, wyborów co dobre, a co złe, prawego zachowania, pomagania, uczynności, przyjaźni. Prawdziwe bajki, które w dzisiejszych czasach docenią nie tylko dzieci, ale tym bardziej dorośli. Ta książka zasługuje na najwyższe miejsce na podium.


Wyzwania:
 

8 komentarzy:

  1. Widziałam film fabularny o Beatrix Potter, z Renee Zelweger w roli głównej. Kapitalny! Świetnie oddaje klimat życia tej ciekawej kobiety.
    Powiastki i królika też znam;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ooooo nie widziałam filmu, dobrze wiedzieć!

      Usuń
    2. Musze poszukać tym bardziej że i aktorka mi odpowiada do tej roli. :-) Książki czytałam jako dziecko te maleńkie, teraz od lat tak naprawdę odkładam z roku na rok zakup przekładu Małgorzaty Musierowicz.

      Usuń
    3. Nawet nie wiem kto przekładał tą publikację...:(

      Usuń
  2. A ja nie znam i jest mi wstyd!

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetne, ja je czytałam w częściach (po jednej opowiastce) i bardzo je lubiłam.
    Jestem jednak przekonana, że duży wpływ na odbiór tych książeczek miały dla mnie te przecudnie ciepłe obrazki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bez obrazków to nie byłoby to samo, ale treść gdzieniegdzie równie wspaniała:)

      Usuń

Wasze uwagi są dla mnie cenne.
Dziękuję.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...