poniedziałek, 12 sierpnia 2013

Nominacje i nagrody: Nagroda Literacka "Nike" 2013r., Wawrzyn Literacki 2012r., Nagroda Literacka Gdynia 2013r.

Kto zostanie zwycięzcą Nike 2013r.?
Na kogo stawiacie?

16 maja 2013r. zostało nominowane 20 książek do Literackiej Nagrody "Nike" 2013r.
Nominowanymi są:
1. Justyna Bargielska - Bach for my baby
  
2. Joanna Bator - Ciemno, prawie noc
3. Sylwia Chutnik - Cwaniary
4. Anna Janko - Pasja według św. Hanki
5. Urszula Kulbacka - Rdzenni mieszkańcy
6. Tadeusz Lubelski - Historia niebyła kina PRL
7. Kaja Malanowska - Patrz na mnie, Klaro!
8. Zyta Oryszyn - Ocalenie Atlantydy
9. Igor Ostachowicz - Noc żywych Żydów
10. Zośka Papużanka - Szopka
11. Tomasz Pietrzak - Rekordy
12. Jerzy Pilch - Dziennik
13. Maciej Sieńczyk - Przygody na bezludnej wyspie
14. Tadeusz Sobolewski - Człowiek Miron
15. Katarzyna Surmiak-Domańska - Mokradełko
16. Wit Szostak - Fuga
17. Małgorzata Szpakowska - 'Wiadomości Literackie'. Prawie dla wszystkich
18. Szczepan Twardoch - Morfina
19. Krzysztof Varga - Trociny
20. Mariusz Zawadzki - Nowy wspaniały Irak

POWIEŚĆ:
Joanna Bator, Ciemno, prawie noc, Wydawnictwo W.A.B.
Sylwia Chutnik, Cwaniary, Świat Książki
Anna Janko, Pasja według św. Hanki, Wydawnictwo Literackie
Kaja Malanowska, Patrz na mnie, Klaro!, Krytyka Polityczna
Igor Ostachowicz, Noc żywych Żydów, Wydawnictwo W.A.B.
Zofia Papużanka, Szopka, Weltbild Polska
Wit Szostak, Fuga, Lampa i Iskra Boża
Szczepan Twardoch, Morfina, Wydawnictwo Literackie
Krzysztof Varga, Trociny, Wydawnictwo Czarne

KOMIKS:
Maciej Sieńczyk, Przygody na bezludnej wyspie, Lampa i Iskra Boża

OPOWIADANIA:
Zyta Oryszyn, Ocalenie Atlantydy, Weltbild Polska

DZIENNIK:
Jerzy Pilch, Dziennik, Wielka Litera (Patronat LC)

WSPOMNIENIA:
Tadeusz Sobolewski, Człowiek Miron, Wydawnictwo Znak

REPORTAŻE:
Katarzyna Surmiak-Domańska, Mokradełko, Wydawnictwo Czarne
Mariusz Zawadzki, Nowy wspaniały Irak, Wydawnictwo W. A. B.

ESEJE:
Tadeusz Lubelski, Historia niebyła kina PRL, Wydawnictwo Znak
Małgorzata Szpakowska, ‚Wiadomości Literackie’. Prawie dla wszystkich, Wydawnictwo W.A.B.

TOMY POETYCKIE:
Justyna Bargielska, Bach for my baby, Biuro Literackie
Urszula Kulbacka, Rdzenni mieszkańcy, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich oddział w Łodzi
Tomasz Pietrzak, Rekordy, Wydawnictwo Mamiko
Nagrodą jest 100 tys. zł i statuetka.
Fundatorami Nagrody Literackiej Nike są "Gazeta Wyborcza" i Fundacja Agory.
"Choć nagrodzie Nike od początku jej istnienia przyświecał cel promowania najnowszej polskiej literatury 'ze szczególnym uwzględnieniem powieści', w 16 jej dotychczasowych edycjach ten gatunek triumfował zaledwie siedmiokrotnie. W kilku ostatnich latach jury po raz pierwszy nagrodziło dramat ('Nasza klasa' Tadeusza Słobodzianka) i esej ('Książka twarzy' Marka Bieńczyka). I gdy wydawało się już, że powieść powoli udaje się na Wyspę Umarłych, ten rok przynosi ogromną niespodziankę. Padł historyczny rekord.

Aż 9 z 20 nominowanych książek to powieści, a jeśli dodamy do nich  tom opowiadań, okaże się, że beletrystyka stanowi połowę stawki. "
- Cytat z artykułu z wyborczej.pl
Ciekawa jestem na kogo Wy stawiacie? Z tych 20 powyższych pozycji czytałam jak dotąd tylko dwie: "Szopkę" Papużanki (moją recenzję niedługo umieszczę w Czytelni) oraz "Morfinę" Twardocha - o książce pisałam TUTAJ, o autorze dodatkowo TUTAJ.
Z chęcią przeczytałabym wszystkie 20. "Cwaniary" Chutnik już czekają na mnie na półce :)
Jeżeli mówimy o wygranej, to ja stawiam na mojego ulubieńca, czyli Twardocha oraz jego niebywałą i nietuzinkową "Morfinę".
Pozostaje nam tylko uzbroić się w cierpliwość - wyniki poznamy bowiem dopiero w pierwszą niedzielę października.
Jeżeli mowa o Wawrzynie Literackim 2012 to trafił on:
" do Szczepana Twardocha - w plebiscycie czytelników Biblioteki Śląskiej na jego „Morfinę” oddano najwięcej głosów. Nagroda ma już kilkunastoletnią tradycję i przyznawana jest za najlepszą książkę poprzedniego roku kalendarzowego.
Śląski Wawrzyn Literacki funkcjonuje już od 1999 roku. Wyłanianie zwycięscy odbywa się zgodnie ze specjalną procedurą. Książki przedstawiane są przez wybitnych krytyków i badaczy literatury z Polski i zagranicy, podczas comiesięcznych spotkań, w każdy ostatni czwartek miesiąca, w gmachu Biblioteki Śląskiej. Spotykają się wówczas zarówno badacze, jak i wydawcy, pracownicy naukowi, studenci oraz licealiści o zainteresowaniach humanistycznych. Podczas spotkania wygłaszana jest laudacja książki - promowana książka otrzymuje tym samym akces do Śląskiego Wawrzynu Literackiego, prezentowane są również jej fragmenty oraz materiały dźwiękowe lub filmowe związane z nominowanym do wyróżnienia autorem. Po zakończeniu cyklu spotkań w danym roku (trwającego od września do czerwca), odbywa się głosowanie czytelników. Zwycięzca otrzymuje dyplom i statuetkę dłuta Zygmunta Brachmańskiego.
W tym roku najwięcej głosów czytelnicy oddali na „Morfinę” Szczepana Twardocha (62%). Drugie miejsce zajęła książka „Trociny” Krzysztofa Vargi (19,5%), a trzecie „Szopka” Zośki Papużanki (7%). Do nagrody nominowano również pozycje: „Niby dziennik ostatni 1981–1987” Zygmunta Mycielskiego, „Pióro. Autobiografia literacka” Marka Nowakowskiego, „Wiersze ponowne” Jarosława Zalesińskiego, „Unsere” Jana Darowskiego, „Kebab Meister” Darka Foksa oraz „Ze mnie robaka i z robaka wiersze” Genowefy Jakubowskiej-Fijałkowskiej
Uroczyste wręczenie nagrody Śląski Wawrzyn Literacki 2012 odbędzie się pod koniec września 2013 roku w Bibliotece Śląskiej." - Tekst pochodzi z LubimyCzytać.
Twardzoch tryumfuje! Nie mogę się nie cieszyć, prawda?:D

Został on także nominowany do Nagrody Literackiej Gdyni:

POEZJA 1. Jerzy Kronhold, Epitafium dla Lucy, Zeszyty Literackie
2. Andrzej Niewiadomski, Dzikie lilie, Wojewódzka Biblioteka Publiczna i Centrum   Animacji Kultury
3. Kacper Płusa, Ze skraju i ze światła, Wydawnictwo Kwadratura, Łódzki Dom Kultury
4. Andrzej Sosnowski, Sylwetki i cienie, Biuro Literackie
5. Dariusz Suska, Duchy dni, Biuro Literackie

PROZA 1.  Dariusz Foks, Kebab meister, Korporacja Ha!art
2. Jerzy Kędzierski, Opowieść mężczyzny, który zarabia śpiąc, Wydawnictwo Rosemaria
3. Zyta Oryszyn, Ocalenie Atlantydy, Weltbild Polska
4. Andrzej Stasiuk, Grochów, Wydawnictwo Czarne
5. Szczepan Twardoch, Morfina, Wydawnictwo Literackie

ESEISTYKA 1. Adam Lipszyc, Sprawiedliwość na końcu języka. Czytanie Waltera Benjamina, Wydawnictwo Universitas
2. Andrzej Niewiadomski, Mapa. Prolegomena, Ośrodek "Brama Grodzka - Teatr NN"
3. Jerzy Pilch, Dziennik, Wielka Litera (Patronat LC)
4. Małgorzata Szpakowska, Wiadomości Literackie prawie dla wszystkich, Wydawnictwo W. A. B.
5. Krzysztof Środa, Podróże do Armenii i innych krajów z uwzględnieniem najbardziej interesując..., Wydawnictwo Czarne

"Wśród nominowanych pojawili się zarówno laureaci i nominowani z poprzednich lat (m.in. Andrzej Stasiuk, Szczepan Twardoch czy Adam Lipszyc), jak i nowi pisarze, choć niekoniecznie mowa tu o początkujących twórcach - np. z jednej strony Kacper Płusa, z drugiej Jerzy Pilch.." - Tekst z LubimyCzytać - w linku znajdziecie więcej informacji na temat nagrody.
22 czerwca 2013r. ogłoszono wyniki i laureatami zostali: Zyta Oryszyn (proza), Adam Lipszyc (esej), Jacek Łukasiewicz (Nagroda Osobna) oraz po raz drugi poeta Andrzej Sosnowski.


Sporo tytułów, ostatnie miesiące/lata można uznać za bardzo udane. Przebogata paleta literacka zachęca niebywale do czytania i zapoznania się z nowymi utworami. Zostały one docenione przez krytyków literackich - co uważam jest dość ważne i bardzo motywujące do sięgnięcia po daną lekturę. Piękne podsumowanie prof. Śliwińskiego na temat nominowanych książek do Nagrody Literackiej Gdyni 2013 mówi samo za siebie:  "Pośród książek ubiegłorocznych udało się nam wskazać na piętnaście bardzo interesujących – monumentalnych i intrygująco ulotnych, poważnych i dowcipnych, prowokujących i korygujących, bogatych w wiedzę i bogatych w domysły, zwyczajnie mądrych i pytających, czym jest mądrość"

59 komentarzy:

  1. Muszę przyznać, że nie czytałam żadnej z powyższych książek. Ale o kilku słyszałam, a "Cwaniarę" mam w planach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo to wszystko są nowości, więc się nie dziwię, że mało osób je zna.

      Usuń
  2. Anna Janko - Pasja według św. Hanki - to lubię :)

    OdpowiedzUsuń
  3. "Cwaniara" też czeka u mnie w kolejce " Z przykrością stwierdzam, że nie znam żadnej nominowanej pozycji :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawie tak jak ja, musiałybyśmy być milionerkami, żeby je wszystkie znać:) Ale może znasz któregoś z autorów z innych jego utworów?

      Usuń
    2. Niestety nie jestem milionerką :( Oczywiście znam Jerzego Pilcha, no i Annę Janko. No i autorkę "Cwaniar" - Sylwię Chutnik. Także mogę ich obstawiać :D

      Usuń
    3. No widzisz:) jak nie tak, to można inaczej:D

      Usuń
  4. Nie czytałam tych książek, niektóre znam z recenzji, Pilcha czytałam inną książkę. W związku z tym nie obstawiam. Ale nie mogę się doczekać wyników. :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Twórczość Pilcha z wielką chęcią bym poznała!

      Mam nadzieję, że wygra Twardoch:)

      Usuń
  5. Mam jego "Pod mocnym aniołem", zupełnie nietknieta, a kupiona w 2001 roku. Sporo tych książek nominowanych do Nike :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aż 20 sztuków;) - jest z czego wybierać!

      Usuń
    2. "Pod mocnym aniołem" nie czytałam, ale chętnie bym przeczytała. Jarku! wstydź się - 12 lat książka na półce i nietknięta?!!!:D:P

      Usuń
  6. nie znam żadnej książki :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spokojnie, nadrobimy z czasem:) Ja też niewiele z nich znam.

      Usuń
  7. Nie znam żadnej z wyżej nominowanych książek, ale stawiam na Morfinę, gdyż słyszałam, że jest to świetna proza.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Och, jak się cieszę. Jest naprawdę wspaniała!

      Usuń
  8. Nie kojarzę , żadnej z książek, jedynie może "Morfinę", bo o niej czytałam tu na blogu:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że przyczyniłam się do tego:)

      Usuń
  9. Oooo nie wiedziałam, że do "Nike" jest nominowane "Mokradełko". Książka jest dobra, wstrząsająca i poruszająca (choć nie tak jak "Kato-tata. Niepamiętnik"), ale "Nike" dla niej to ciut za wysokie progi wg mnie. Za to panu Twardochowi się należy. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem ciekawa tego "Mokradełka". Treść brzmi bardzo intrygująco, koniecznie muszę przeczytać.

      hehe należy, tak, miło to usłyszeć:)

      Usuń
    2. Jak już to zacznij od "Kato-taty. Niepamiętnika", bo to tak jakby pierwsza część (choć ciężko ją tak nazwać). Po prostu od tej książki się zaczęło - opisuje dramat głównej bohaterki "Mokradełka" z lat dzieciństwa. Potem jest "Monidło. Życie po Kato-tacie", czyli etap dorosłości a "Mokradełko" mówi o bliskim otoczeniu bohaterki - o tym jak ono ją widziało i to co przeżyła, gdy była dzieckiem. Historia oparta na faktach związana z tematyką wykorzystywania seksualnego dzieci...Bardzo trudna...

      Usuń
    3. Wiem, rzeczywiście trudna tematyka. Dzięki za podpowiedzi, już lecę szukać ebooków.

      Usuń
  10. nie słyszałam o żadnej poza Morfiną;P aż mi wstyd;)) ale postaram się naprawić gafę i zapoznać się z tytułami...tak więc stawiam na Morfinę;PP

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja stawiam na "Morfinę", ale kciuki trzymam też za Małgorzatę Szpakowską i jej "Wiadomości Literackie. Prawie dla wszystkich". Nie obrażę się też jak wygra Joanna Bator lub Zośka Papużanka. Zgadzam się, że w ostatnim czasie na rynku wydawniczym pojawia się wiele interesujących pozycji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, "Szopka" Papużanki jest też dość... innowatorsko napisana. Ale porównując do "Morfiny", to jednak powieść Twardocha wydaje mi się być wyższych lotów. A jak tylko zobaczyłam Szpakowskiej tytuł to od razu ją chciałam przeczytać. Czytałaś ją Moniko?

      Usuń
    2. Tylko połowę:) Przerwałam bo pożyczyłam od znajomej inną książkę, którą muszę szybko oddać. Jeszcze w tym tygodniu powinnam do niej wrócić. Jeśli starczy sił to napiszę recenzję, ale ostatnio mimo, że sporo czytam recenzji u mnie jak na lekarstwo. Autorka pisze bardzo ciekawie, w książce jest wiele smaczków, w tym dużo odwołań do wspomnień czy listów. Całość analizowana tematycznie. Nie mam swojego egzemplarza, tylko biblioteczny:(
      Zgadzam się z Tobą, że Twardoch jest lepszy od Papużanki!

      Usuń
    3. Moniko u mnie to samo - czytam pełno książek, ale jakoś przepisywanie recenzji do blogera mi nie idzie:D:P

      Usuń
  12. Poznaję z widzenia parę książek nominowanych, jednak z żadną (żadną, czyż to nie jest powalone :D??) nie miałem jeszcze bliższego kontaktu :P.

    Pozdrawiam :)!
    Melon

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To wszystko nowości!!! Ale chciałabym mieć sponsora (jakkolwiek to brzmi:D), który kupiłby mi je wszystkie:)

      To nie jest sugestia dla Ciebie Melonie.

      Usuń
    2. a czy to sugestia dla męża?:PP

      Usuń
    3. ech, nie dla niego też nie, bo jakbym miała go prosić o wszystkie książki, które chcę, to bylibyśmy daaaaaaaaaawno pod kreską:P

      Usuń
    4. Jak nowości, jak większość z nich widziałem już od X miesięcy w Empiku i w recenzjach blogerów :D?

      Czyli jednak to była ukryta sugestia dla mnie :P.

      Usuń
    5. Nowości z ostatnich mcy i z roku 2013 i 2012r - wiele z nich nie ma jeszcze w bibliotekach. Dla mnie to nowości:P

      Usuń
    6. Aaaaa, no chyba że tak :P. W sumie dla mnie też powinny być nowościami, ale że jeszcze ich nie czytając miałem z nimi dość duży kontakt, więc... to mówi samo przez się :D.

      Usuń
  13. Z Twardochem, Szostakiem alboż Pilchem chętnie bym się zapoznał, jednakże nie sądzę, by "Morfina" zgarnęła NIKE, albowiem zazwyczaj Nagroda Fundacji Agory nie zazębia się wraz z Paszportem Polityki, bo dwie dodatkowe naklejki na jednej okładce to już przesyt niebywały. :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ech tam od razu przesyt :D
      Uważam, że "Morfina" jest tego warta:)

      Usuń
  14. trzymam kciuki za Cwaniary. pani Sylwia to moja ulubiona rodzima autorka.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Słyszałam wiele dobrych słów o tej książce - mam nadzieję, że się nie zawiodę jak ją przeczytam.

      Usuń
  15. kurcze nie czytałam żadnej z tych książek ;c

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystko przed nami - to tylko kwestia czasu:)

      Usuń
  16. Czytałam recenzje dwóch książek z tej listy. Reszty nie znam, ale z chęcią bym przeczytała je ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. Wielki wstyd bo nie czytałam żadnej z nich!
    kolodynska.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ach tak od razu wstyd! Życia nie starczy na te wszystkie książki, które chce się przeczytać, a tu ciągle coś nowego wychodzi!

      Usuń
  18. Pozycja 12 :) dlatego ze tylko tą przeczytałam z wszystkich nominowanych.
    http://qltura.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  19. Trudno mi się wypowiedzieć, kto może zdobyć nagrodę Nike, bo nie czytałam żadnej z tych książek ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a może lubisz jakiegoś autora? może znasz go z innych książek?

      Usuń
  20. Same ciekawe pozycje, więc z ciekawością będę czekała na wyniki :) Wytypować nie potrafię :D
    Pozdrawiam serdecznie i zapraszam do mnie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja też nie mogę się doczekać wyników! pozdrawiam:)

      Usuń
  21. Całkiem to będzie nie związane z postem, ale świetne tło! :D A książek praktycznie żadnych nie kojarzę, kurcze.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem zakochana w Żyrafce Tosi - cieszę się, że Tobie też się podoba:)

      Usuń
  22. Ech wstyd, ale tytuły są mi nieznane. To znaczy same tytuły o uszy mi się gdzieś w jakiejś części obiły, ale bliższej styczności nie miałam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak będą w bibliotekach, to myślę, że pozna je więcej osób.

      Usuń
  23. Z tych książek czytałam tylko "Szopkę", ale niezbyt mi się podobała i nie przyznałabym jej nagrody. Ciekawa jestem nowej książki Anny Janko, bo "Dziewczyna z zapałkami" wywarła na mnie wielkie wrażenie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Szopkę" uznałam za całkiem, całkiem, ale do "Morfiny" się nawet nie umywa.

      Usuń

Wasze uwagi są dla mnie cenne.
Dziękuję.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...