piątek, 24 lipca 2015

Orwell George "Brak tchu" (262).

źródło
"Brak tchu" to  powieść Orwella, która przez wielu uważana jest podobno za jego najlepszą. 
Czy rzeczywiście tak jest? Ja tak nie uważam. Ten autor zawsze będzie jednym z moich ulubionych, jednak "Brak tchu" nie do końca mnie zachwycił. Nie wiem - może to ja, ale nie wyczułam w niej tej świetności, którą dostrzegałam w "Roku 1984" lub "Folwarku Zwierzęcym". Nie zmienia to jednak faktu, że to bardzo interesująca, inteligentna powieść, która dotyka czasów wojny, dziecięcych sentymentów, tęsknoty za przeszłością, zmierzeniu się z gorzką rzeczywistością i wieloma innych nurtującymi człowieka tematami na temat życia.  
Nie chcę zdradzać zbyt wiele treści. Powiem wam tylko, iż w niesamowity i bezpośredni sposób ukazano głównego bohatera. To gruby komiwojażer George Bowling, który wydaje się być tchórzliwy i nudny, ale z czasem nasze wyobrażenie o nim ulega modyfikacjom, zniekształceniom. Nagle okazuje się, że tak zwyczajny do bólu jegomość jednak jest w stanie nas mocno zadziwić. 
Czy główny bohater, poza swoim imieniem, ma coś wspólnego z autorem? Spróbujcie sprawdzić to sami. Gorąco polecam wam tę lekturę. Jest świetna i trzyma orwellowską, mistrzowską wielkość i klasę, ale "Rok 1984", który do dziś uważam za najlepszą książkę, jaką kiedykolwiek przeczytałam, postawił innym utworom autora niebywale wysoką poprzeczkę. "Brak tchu" choć jest przy niej dość blisko, to jednak nie jest w stanie jej przeskoczyć. 
Jednak będę powtarzać to wszem i wobec - Orwell to geniusz i mało kto może równać się z jego poziomem.

Literatura: angielska
wydawnictwo: Bellona
tłumaczenie: Bartłomiej Zborski
tytuł oryginału: Coming up for air
data wydania: 2004 (data przybliżona)
ISBN: 83-11-10052-7
liczba stron: 320
słowa kluczowe: literatura angielska, podróż
kategoria: literatura współczesna
język: polski
wyzwania: W 200 książek dookoła świata 2Wyzwanie Biblioteczne 2015Czytam polecane książki 

16 komentarzy:

  1. Z chęcią przeczytam. Orwella kocham za "Rok 1984" - po wielu latach czytania to nadal jest moja ulubiona książka. Jednak żeby dobrze poznać autora, trzeba mieć ogląd na wszystkie jego dzieła :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, wreszcie ktoś dla kogo "Rok 1984" jest najwspanialszy, tak jak i dla mnie. Ta jest zupełnie inna, ale myślę, że z pewnością godna poznania.

      Usuń
    2. Na pewno, jak cały Orwell. Ten pisarz miał niesamowitą klasę. A za "Rok 1984" będę go wielbić do końca życia.

      Usuń
    3. To jest muzyka dla moich uszu.

      Usuń
  2. Ja czytałam tylko "Rok 1984" i nie wiem, czy chcę sięgać po inne książki Orwella. Nie to, że mi się nie podobało - za bardzo się obawiam, że się zwyczajnie zawiodę. I tyle.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że się nie zawiedziesz, bo książka jest napisana świetnym językiem, polecam.

      Usuń
  3. O tej powieści nie słyszałam. A z czasów LO pamiętam, że byłam zafascynowana "Dżumą"...

    OdpowiedzUsuń
  4. Chętnie przeczytam, ale zacznę od ,,Rok 1894" - jedna z książek, które bardzo mnie interesują, ale jeszcze nie miałam okazji jej poznać ..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To koniecznie po nią sięgnij, bo to jest po prostu najlepsza książka.

      Usuń
  5. Jestem świeżo po "Roku 1984" i duże wrażenie na mnie zrobił ten tytuł. Chciałabym na pewno dalej poznawać Orwella, a skoro "Brak tchu" jest wart uwagi chętnie po niego sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z pewnością nie równa się książce, którą niedawno przeczytałaś, ale wiele osób myśli podobno inaczej.

      Usuń
  6. Książka "Rok 1984" to jedna z moich ulubionych książek ale myślę, że "Brak tchu" także warto przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Rok 1984 to również najlepsza wg mnie książka. Żadna inna tak mną nie wstrząsnęła. Z ciekawością zajrzę i do Braku tchu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie ta również Ci się spodoba.

      Usuń

Wasze uwagi są dla mnie cenne.
Dziękuję.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...