środa, 8 lipca 2015

Bezdomny Zofia "Czy to lama, czy to plama?". (króciutka wzmianka, 259, cytat)



Ostatnio wpadła w moje ręce wspaniała książeczka autorstwa pani Zofii Bezdomny pt.:"Czy to lama, czy to plama?".
Ukazano w niej między innymi drogę książki od autora do czytelnika. Wspomniano o tym, żeby dzieci dbały o swoje książeczki, mamy tutaj kilku bohaterów - zwierzęta, które budzą sympatię w najmłodszych czytelnikach. Poniżej przytoczyłam kilka ciekawych fragmentów. Jestem nią zachwycona. Z pewnością przyda mi się do zajęć z dzieciakami w bibliotece. Serdecznie polecam tę publikację zarówno małym, jak i dużym.



Zofia Bezdomny 
"Czy to lama, czy to plama?"
"Chcecie bajki? To nie bajka.
To jest książka - "Poczytajka".
W skrócie oznacza to samo,
Co zwrot: "Poczytaj mi mamo!" 
Tak brzmi hasło książek właśnie,
Z których każda : bajki, baśnie,
Wiersze oraz opowieści -
Na niewielu stronach mieści. 
Oto pierwsza strona tekstu,
A na niej te słowa,
Zaś poprzednia (ta z tytułem)
Zwie się tytułowa.
Tam jest tytuł naszej książki,
Autora nazwisko,
(...)
Dalsza strona, moi drodzy,
Przedstawia autora,
Który pisze te wierszyki,
Chociaż późna pora.
(...) 
Na tej stronie mamy portret:
Żaba pełna gracji.
(Smutna przecież jest książeczka,
Gdy brak ilustracji).
(,,,) 
Gdy już wybrał ilustrator
Właściwe kolorki,
Biorą książkę w swoje ręce
Panie redaktorki. 
(...)
Książka powstała jedna, lecz więcej
Dzieci jest przecież. Wiele tysięcy!
Już do drukarni ślą redaktorzy
Tekst, ilustracje. Drukarz pomoże! 
I setka maszyn rusza jak żywa:
I egzemplarzy książek przybywa.
Zadowoleni mówią drukarze:
"Dziś - pięć tysięcy dwa egzemplarze!".
(...)
Na ulicach rojno i gwarnie,
Co krok to kioski albo księgarnie.
Więc na wystawie oraz na ladzie
Sprzedawca książki przeróżne kładzie.
Jak oczy widza przyciągnąć gładko?
Tylko ciekawą, ładną okładką!
(...)
Do księgarni wprost z ulicy
Wchodzą różni czytelnicy
I kupują książki sobie.
Mądre książki: o chorobie,
O liczeniu, o nauce,
O śpiewaniu i o sztuce,
O sporcie i o piosenkach,
O kuchcikach i kuchenkach,
O zdarzeniach tajemniczych,
O zjawiskach przyrodniczych,
O lądach i oceanach,
O różnych paniach i panach,
O krążkach, drążkach i prążkach,
A także książki o książkach. 
(...)
Na książkę miejsce powinno czekać,
Które nazywa się biblioteka.
Skończyłeś czytać? Odłóż książeczki
Na swoje miejsce do biblioteczki. (...)".

źródło obrazka

Literatura: polska
data wydania: 1980
wydawnictwo: Nasza Księgarnia
język: polski

10 komentarzy:

  1. Coś mi się te obrazki kojarzą. Słowa mniej, ale być może czytałam ją w dzieciństwie :)
    Moje-ukochane-czytadelka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja chyba czytałam, ale szczerze mówiąc nie pamiętam tego :).

      Usuń
  2. A ja nie znam tej książki z dzieciństwa! Ale po przeczytaniu wierszyków i ogólnego zarysu treści uważam, że powinna być TO lektura obowiązkowa w klasach 1-3! Przy najbliższej wizycie w bibliotece gminnej zapytam o tę pozycję, z ciekawości.

    Basiu, a ja zapraszam Cię do siebie - od dziś u mnie urodzinowy konkurs:
    http://atramentowomi.blogspot.com/2015/07/konkurs-urodziny-u-rodziny.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgłosiłam się zanim przeczytałam ten twój komentarz :) Dzięki za informację.

      Usuń
  3. Oj, chyba przeczytam ją mojemu bratankowi. :))

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo fajnie się zapowiada, choć pierwszy raz o niej czytam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To starowinka, więc może być ciężko ją znaleźć, ale jeżeli ją kiedyś napotkasz, to przeczytaj, bo to bardzo ciekawa publikacja.

      Usuń

Wasze uwagi są dla mnie cenne.
Dziękuję.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...