poniedziałek, 10 sierpnia 2015

Janosch: Ach, jak cudowna jest Panama - opowieść o tym, jak Miś z Tygryskiem wędrowali do Panamy (266).

źródło
Janosch to pseudonim, pod którym ukrywa się Horst Eckert.
Ten niemieckojęzyczny autor urodził się 11 marca 1931 roku na Górnym Śląsku w Zabrzu. Janosch jest znany na całym świecie. Napisał ponad trzysta lektur dla dzieci. Książeczka "Ach, jak cudowna jest Panama" zapoczątkowała cały ten cykl, który składa się podobno z ponad stu dwudziestu pozycji. Wiele z nich wydano w języku polskim. Książki przetłumaczono na ponad trzydzieści języków. 
"Autor jest uzdolnionym grafikiem, sam ilustruje swoje opowiadania, a stworzone przez niego wizerunki wykorzystano przy tworzeniu filmów animowanych oraz ozdabianiu ubrań dla dzieci."* 
Janosch stworzył serię książeczek z Misiem i Tygryskiem, którą po prostu ubóstwiam. Dlaczego? Bo bardziej bezpretensjonalnej i świeżej serii nie poznałam od lat. Urzeka swoją infantylnością, prostotą, specyficznym żartem. Bohaterowie książeczki spokojnie mogliby konkurować z tą prostolinijnością, jaką mogą dostarczyć nam lektury z przyjaciółmi ze Stumilowego Lasu, czyli m.in. z Kubusiem Puchatkiem. Ciepło, przyjaźń, miłość, zrozumienie, empatia, same pozytywne uczucia - ot, co wyłania się z tej skromnej książeczki. Cieszę się, iż świat potrafi docenić coś naprawdę unikalnego.  
Bohaterowie są dobrymi przyjaciółmi, razem nie straszne im żadne przeciwności losu. W jedności siła. Są razem, więc nie musza bać się niczego - ciągle to powtarzają. Autor wzmacnia te pozytywne więzi między nimi. Dziecko może dostrzec czym jest przyjaźń, pomoc i jak jest to cenne w budowaniu relacji w grupie przyjaciół. 
Życie Misia i Tygryska jest pozbawione trosk. Mieszkają w ładnym domku nad rzeką, ale pewnego dnia postanawiają wyruszyć w ciekawą drogę i odnaleźć Panamę, o której marzą. Poznajemy ich znajomych: lisa, myszkę, krowę i wronę. Proszą ich o pomoc w poszukiwaniach. Czy zwierzątka dotrą do celu? Czy odnajdą Panamę, której szukają? Powiem wam tylko, że przeżywają bardzo ciekawe przygody. Czytelnik kibicuje swoim ulubieńcom i życzy im szczęścia.  
Ilustracje mnie porwały, miejscami oglądając je uśmiechałam się od ucha do ucha.
Córeczka i ja byłyśmy oczarowane klimatem, jaki Janosch stworzył w tej książeczce. Publikacja jest bezbłędna. Polecam dzieciakom i ich rodzicom.

* źródło

Literatura: niemiecka
tłumaczenie: Emilia Bielicka
tytuł oryginału Oh, wie schön ist Panama
wydawnictwo: Zna-Signum
data wydania: 1992 (data przybliżona)
ISBN: 83-7006-209-1
liczba stron: 48
kategoria: Literatura dziecięca
język: polski
typ: papier
wyzwania:
Odnajdź w sobie dziecko 3  - Książka o paczce przyjaciół.
W 200 książek dookoła świata 2
Wyzwanie Biblioteczne 2015
Czytam polecane książki

20 komentarzy:

  1. Okładka wygląda na bajkę w tradycyjnym stylu, a takie lubię najbardziej :) Może podaruję pewnym małym damom :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ostatnio trafiłam na bajkę Janoscha w tv. Była świetna, bardzo zabawna.

      Usuń
  2. Nie mam jeszcze dzieci, ale będę zatem polecać innym. Ciekawią mnie ilustracje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ilustracje są śliczne, ale najwspanialsza dla mnie jest prostolinijność i urokliwość treści.

      Usuń
  3. Książki o Misiu i Tygrysku mają klimat małego Księcia, ale treścią bardziej zbliżone są do Kubusia Puchatka... :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, zauważyłam zbliżenie do Puchatka. Rzeczywiście troszkę można tam wyczuć "Małego Księcia" - nie pomyślałam o tym wcześniej.

      Usuń
  4. Ach, jak cudowny jest Miś i Tygrysek! :-D

    OdpowiedzUsuń
  5. Pamiętam, że zetknęłam się z tą książką, kiedy pracowałam jako opiekunka przeuroczego chłopca. Zawsze czytałam mu do poobiedniej drzemki, sama odkrywając wiele fantastycznych książek. "Panama" wyryła mi się w pamięci, bo była w swej prostocie wyjątkowa. :) Tak, ilustracje jeszcze podkreślały jej niezwykłość. Czytając Twoją opinię, przypomniałam sobie te świetne czasy, które wspominam z sentymentem :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, tych książek trudno zapomnieć, bo są jedyne w swoim rodzaju. Mi będzie trudno je wymazać z pamięci.

      Usuń
  6. Lubimy ten specyficzny żart, spokój i ilustracje w książkach Janoscha.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że wam również się one podobają.

      Usuń
  7. Bardzo zachęcająca i pewnie milusia pozycja :))))
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  8. O, brzmi ciekawie. :) Jeśli chodzi o książki dla dzieci, ostatnio odkryłam wydawnictwo Entliczek i zakochałam się w jego publikacjach. Są tam piękne ilustracje i poetyckie teksty, polecam. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiem o które wydawnictwo chodzi. Czytałam kilka ich publikacji dla dzieci. Bardzo ciekawe.

      Usuń
  9. Na pewno też by mnie zauroczyła, wspaniałe ilustracje i prosta treść to nic innego tylko książka idealna :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I tak właśnie jest i w tym przypadku.

      Usuń
  10. Mam nowsze wydanie o przygodach przyjaciół, ,,Panama". Bardzo ciekawa lektura.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, były wznowienia. Widziałam na lubimy czytać.

      Usuń

Wasze uwagi są dla mnie cenne.
Dziękuję.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...