poniedziałek, 10 listopada 2014

"Chłopiec w pasiastej piżamie" John Boyne (192) - o książce i ekranizacji

źródło

Już dawno planowałam przeczytać tę książkę. 
Długo mi to zajęło, ale cieszę się, że wreszcie po nią sięgnęłam. To niesamowita historia przyjaźni dwóch chłopców urodzonych w tym samym roku, miesiącu i dniu. Jeden jest Niemcem, drugi Żydem. Dzieli ich niemal wszystko, włączając w to drut kolczasty rozciągnięty na ogrodzeniu.

Powala wspaniała autentyczność myślenia Bruna (niemieckiego chłopca, głównego bohatera) - jesteśmy w jego głowie, poznajemy jego rozterki, problemy. Czujemy do niego sympatię. John Boyle w sposób wprost genialny staje się dzieckiem, infantylność, niewinność i dziecięca bezpretensjonalność ukazane w tym utworze powaliły mnie niemalże na kolana. 

I teraz tę dziecięcą słodkość i naiwność pisarz wtyka w brutalny świat drugiej wojny światowej i obozu koncentracyjnego. Widzimy wojnę oczami bezbronnego dziecka.
Autor:
- rozgniata wszelkie złudzenia i nadzieje,
- przestrzega przed tym, aby takie działania nigdy więcej nie miały miejsca,
- zatrważa w obezwładniający sposób,
- prosi, abyśmy nie zapomnieli do czego może doprowadzić nienawiść, głupota i zaślepienie chorą ideą i władzą. 

Koniec książki jest niesamowity. Zostałam porażona piorunem, zszokowana, czułam wewnętrzną pustkę, smutek, wewnętrzne rozbicie...

Obejrzałam ekranizację Marka Hermana - wzruszająca, odbiegająca od książki, ale w sposób ciekawy. Popłakałam się jak bóbr. Reżyser pragnie, by jego film "znalazł się na liście obowiązkowych tytułów w ramach zajęć szkolnych i służył ku przestrodze pokoleniu, które już wkrótce opowieści o obozach zagłady może włożyć między krwawe anime".*

Gorąco polecam tę książkę i film zarówno dzieciom, młodzieży, jak i dorosłym. 
Zapada głęboko w pamięć, odbija swoje piętno w naszych umysłach, wstrząsa, uwrażliwia, otwiera oczy.

* "Chłopiec w pasiastej piżamie" John Boyne - tylne skrzydło obwoluty

Literatura: irlandzka
wydawnictwo: Replika
data wydania: 17 kwietnia 2013
ISBN: 9788376742397 
liczba stron: 202
słowa kluczowe: obóz, wojna, holocaust,
kategoria: literatura współczesna
język: polski
typ: papier
wyzwania:
Europa da się lubić
W 200 książek dookoła świata
Wyzwanie Biblioteczne
Czytam polecane książki
Odnajdź w sobie dziecko

56 komentarzy:

  1. Na pewno przeczytam, słyszałam o tej książce same wspaniałe opinie! Kiedyś widziałam film, ale już niewiele z niego pamiętam, więc też chciałabym go sobie przypomnieć ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Serdecznie polecam ci tę książkę.

      Usuń
  2. Czytałam, oglądałam też. Moim zdaniem ekranizacja wiernie oddaje treść.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zakończenia różnią się troszkę od siebie.

      Usuń
  3. Dzieci to świetni i bardzo bystrzy obserwatorzy, których wbrew pozorom nie jest łatwo zwieść. Z tego względu potrafią one jak nikt inny obnażyć bezsens konwenansów, głupotę schematów czy idiotyczność danej ideologii. Lektura zapowiada się wybornie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, to zetknięcie dziecinności z Holocaustem zatrważa.

      Usuń
  4. Nie czytałam książki, a film obejrzałam zupełnie przypadkiem w tv i również się wzruszyłam niesamowicie...

    OdpowiedzUsuń
  5. Znam tylko film, bardzo mnie poruszył.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Płakałam przy książce i na filmie.

      Usuń
  6. Znam tylko książkę, filmu jeszcze nie miałam okazji obejrzeć

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja film oglądałam setki razy zanim przeczytałam książkę, może to dlatego nie zrobiła na mnie tak piorunującego wrażenia jak na większości osób.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szkoda, bo czytając najpierw książkę czytelnik całkowicie inaczej to wszystko sobie wyobraża. I książka jest oczywiście lepsza od filmu.

      Usuń
  8. Zarówno lektura książki, jak i obejrzenie filmu nadal przede mną. Ale zapewne będę nimi równie poruszona, jak Ty :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że zdecydowanie tak. Pamiętaj - najpierw książka, potem film.

      Usuń
  9. Czytałam jaki s czas temu, książka która wywarła na mnie ogromne wrażenie. Każdy powinien ja przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, działa dość mocno na nasze emocje.

      Usuń
  10. książka, którą muszę przeczytać!
    Chciałam także poinformować, iż przeniosłam się na własną domenę: okiemMK.com i dodałam Ciebie do odwiedzanych blogów, by nic mi nie umknęło.
    Pozdrawiam ciepło!

    OdpowiedzUsuń
  11. czytałam dość dawno ale fakt zakończenie rozwala strasznie :(

    OdpowiedzUsuń
  12. Oglądałem film: niesamowite, mocne, dobre i życiowe kino. Wzruszająca historia z tak tragicznym zakończeniem. Całe życie. Na pewno po książkę sięgnę lektura obowiązkowa.

    http://darkarposwiecenie.blogspot.com/2014/10/prolog.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie przeczytaj.
      Tekst ciekawy, gratuluję.

      Usuń
  13. Bardzo podobała mi się ta książka, choć film wydawał mi się bardziej wzruszający :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja zdecydowanie wolę książkę, ale ekranizacja jest naprawdę wspaniała.

      Usuń
  14. Książki nie czytałam, ale przy filmie płakałam długo i nie byłam w stanie obejrzeć go później drugi raz.

    OdpowiedzUsuń
  15. Niestety tylko oglądałam film. Książki jeszcze nie miałam okazji przeczytać, ale mam nadzieję, że kiedyś nadrobię zaległości :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie nadrób, bo rzeczywiście warto.

      Usuń
  16. Oglądałam film, wzruszył mnie. Nawet nie wiedziałam, że jest książka. Widzę, że warto przeczytać.dzięki:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. haha, ja wiedziałam najpierw o książce, a potem o filmie :)

      Usuń
  17. Książki niestety nie czytałam, ale film zrobił na mnie ogromne wrażenie.

    OdpowiedzUsuń
  18. To moje kolejne literackie zadanie domowe:)

    OdpowiedzUsuń
  19. I książka i film - bardzo, bardzo mocne!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki temu szokującemu zgrzytowi bardziej uzmysławiamy sobie działania Niemców podczas II wojny światowej.

      Usuń
  20. Od dawna mam w planach i książkę i film. Muszę rozejrzeć się intensywniej po bibliotekach;) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobry pomysł, ja wzięłam swój egzemplarz z mojej biblioteki :)

      Usuń
  21. Książkę mama w planach od dłuższego czasu, z reguły nie czytam książek, które wiem, że pozostawią mnie w melancholii, ale ta mnie przyciąga.

    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ona pokazuje tę straszną historię dzieci (i dorosłych) w obozach koncentracyjnych. Nie chce się w nią wierzyć, ale tak było, niestety.

      Usuń
  22. Kocham, po prostu kocham. I książkę, i film.

    OdpowiedzUsuń
  23. Widziałam film. Książka nadal przede mną.

    OdpowiedzUsuń
  24. Film widziałam kilkakrotnie, ale jak najbardziej chciałabym przeczytać książkę. Ta umiejętność wejścia w umysł dziecka na pewno jest ważna i podnosi autentyczność całości.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I właśnie tych odczuć nie da ci niestety nawet najlepsza ekranizacja na świecie :)

      Usuń
  25. Oj, najwyraźniej system nie zadziałał i nie dodano komentarza... Jakby co skasuj dubla.

    I ja już długo o tej książce myślę. Jak tylko ogarnę parę spraw, zabieram się za czytanie tego co ciągle odkładam na później. Koniec biadolenia, że leży, że czeka, że muszę zdobyć :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Basiu, mnóstwo razy myślałam o tej książce, ale jakoś tak zawsze wybierałam coś innego, lżejszego.
    Zdecydowanie muszę ją zakupić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie kup, nie musisz wcale polecać jej dzieciom, ja polecam dorosłym i im bardzo się ona podoba.

      Usuń
  27. Oglądałam film. Zapada w pamięć. Chętnie skonfrontowałabym ekranizacje z książką.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książka oczywiście jest lepsza, ale film jest bardzo udaną ekranizacją.

      Usuń

Wasze uwagi są dla mnie cenne.
Dziękuję.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...