niedziela, 28 czerwca 2015

"Zabić drozda" Harper Lee (248).

źródło
Już od dawna miała w planach tę książkę. Plasuje się ona na piątym miejscu listy BBC top 100.

Początkowo poczułam rozczarowanie. Dwie trzecie książki to dziecinne zabawy, które czyta się bardzo ciekawie, ale ma się wrażenie lekkiego zawodu - jak to? To już wszystko? Na szczęście im dalej w las, tym więcej grzybów... 
Naprawdę nie dziwię się, że ta książka jest tak znana. W zupełności na to zasługuje. Nelle Harper Lee to amerykańska pisarka i publicystka (ur. 1926r.), która studiowała prawo w Oksfordzie. "Zabić drozda" opublikowała w 1960 roku - był to zarazem jej debiut literacki, jak i jedyna powieść. Książka uznawana jest za arcydzieło, rok po premierze otrzymała za nią nagrodę Pulitzera, Ekranizacja (1962r.) z Gregorym Peckiem w roli głównej,została nagrodzona Oscarem. Właśnie zaczęłam oglądać film, ale patrząc na niego w oryginalnej wersji ciężko zrozumieć popiskujące i mówiące z prędkością światła małe dzieci z mocną amerykańską mową, ba, zaciąganiem. Mimo to nie zrażam się i mam nadzieję, że obejrzę go do końca. 
Akcja książki toczy się latach trzydziestych XX wieku w małym miasteczku na południu USA, Atticus Finch jest adwokatem Murzyna, który ponoć zgwałcił białą 19-letnią Mayellę Ewell. Całe miasteczko jest zniesmaczone, że poważany Atticus chce pomóc kolorowym. Dla nich Murzyn już jest winny. Czy ta sprawa zmieni coś w miasteczku? Czy biali zaczną widzieć Murzynów jako ludzi, a nie bydło? Czy Murzyn zostanie ocalony przed wyrokiem śmierci? Sprawa ta, bardzo prosta, staje się symbolem. Czy Atticusowi uda się zniszczyć wszędzie panujący rasizm? Czy cokolwiek zdziała tym procesem w swoim małym miasteczku? Czy może jednak jest to walka z wiatrakami?  
Wiele jest w tej książce niesamowitych wątków, np.: historia pani Dupose i dzieci Fincha: Jama i Skauta. Dzieciaki za karę są zmuszone do codziennego czytania czegoś tej chorej kobiecie. Jej śmierć i słowa ojca dają dzieciom wiele do myślenia.  
Kolejny wątek to pewna uboga rodzina, która początkowo jest całkowicie przeciwna działaniom Atticusa, ale potem zmienia zdanie i mocno je podtrzymuje będąc honorową, nawet jeżeli wszyscy się z nimi nie zgadzają. Byłam wzruszona ich prostotą i dobrocią serca.  
Zabić drozda byłoby grzechem. Drozd pięknie śpiewa, nie jest szkodnikiem. Drozd może się odnosić do wielu spraw, w tym między innymi do postaci Murzyna, jak i sąsiada Finchów - Boo Radleya, który od wielu lat nie wyszedł z domu, a dzieci przekazują sobie na jego temat straszne opowieści. Cały wątek związany z panem Radleyem jest niesamowity. Skaut ma wiele przemyśleń na jego temat. Uznaje między innymi, że Boo nie wychodzi do świata, bo nie chce spotykać się na co dzień z tym zakłamaniem, nienawiścią, zawiścią, fałszem i niezrozumieniem, z tą nieautentycznością. Patrząc na całą postać i postępowanie Ewella mamy wrażenie, że bardzo dobrze robi zostając w domu.
"Zabić drozda" to przepiękna, niesamowicie mądra książka o szeroko pojętej tolerancji. Tu nie chodzi tylko o rasizm, ale i o zrozumienie sposobu życia innych i nie negowaniu go. Piękne przykłady odmienności egzystencji od reszty dają nam postacie Boo Radleya i Dolphusa Raymonda. Pan Raymond musi udawać przed całym miasteczkiem stoczonego na dno pijaka, który w rozpaczy po śmierci żony popadł w grzech, spółkował z Murzynką, ma z nią dzieci i na co dzień pije alkohol, aby niby zapomnieć o przeszłości. W rzeczywistości to dobry człowiek, który lubi Murzynów i czuje się w ich towarzystwie szczęśliwy, ale nie mógłby z nimi normalnie żyć, bo miasteczko by go zaszczuło. Miejscowi biali nie są gotowi na mieszane związki i dlatego Dolphus jest niestety zmuszony udawać alkoholika i łachudrę. Widać, że docenia działania Atticusa. Jakie to smutne, że nie może żyć po swojemu... 
Dostrzegamy tutaj solidarność kobiet bliskich Atticusowi w kulminacyjnym punkcie, co wydaje się podniecające, niesamowicie odżywcze i wzruszające. Obserwujemy towarzyskie spotkania na których możemy posłuchać co myślą niby kulturalne, wierzące białe kobiety na temat Murzynów. Porażające... 
Atticus walczy o wolność dla każdego, o zrozumienie i o prawdę. Staje się symbolem sprawiedliwości, równości i poszanowania każdego człowieka, Jest wspaniałym wzorem dla własnych dzieci. Ukazano jak ważna jest niewinność młodych ludzi, których nie dopadła jeszcze maniera dostosowania się do reszty społeczeństwa i przyklaskiwaniu ich decyzjom. Dzieci chcą sprawiedliwości ponad wszystko, cierpią, kiedy widzą jak świat i ludzie potrafią być okrutni. 
"Zabić drozda" byłaby nieocenioną lekturą w szkole. Żałuję, że nią nie jest. 
Genialna... 
Jestem zachwycona bogactwem wątków. Nakreślenie tylu wspaniałych bohaterów przez Harper Lee jest istnym majstersztykiem. Postaci są niesamowicie wielowymiarowe. Jedne zatrważająco okrutne, zniszczone nienawiścią i zawiścią. Inne emocjonalnie bogate i szlachetne, połączone milczeniem zrozumienia lub odwrotnie wykrzykujące z bólem krzywdę tego świata. Nie sposób o nich zapomnieć po przeczytaniu tej lektury. Dalej czuję niedosyt... Kocham tę książkę całym sercem.




Literatura: amerykańska
tłumaczenie: Maciej Szymański
tytuł oryginału: To kill a mockingbird
data wydania: 2014 (data przybliżona)
ISBN: 9788373015470
liczba stron: 424
słowa kluczowe: powieść amerykańska - 20 w.
kategoria: literatura współczesna
język: polski
wyzwania:
W 200 książek dookoła świata 2Wyzwanie Biblioteczne 2015Czytam polecane książkiLista BBC TOP 100

21 komentarzy:

  1. Zabierałam się do niej ostatnio, ale nie dałam rady się wczytać. Widocznie na początku miałam takie obiekcje jak Ty.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, początek, czyli 2/3 książki się dłużą, ale i tak ogółem czyta się ją bardzo szybko, bo język jest niesamowicie przystępny.

      Usuń
  2. Czytałam kiedyś-o tej książce się nie zapomina:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się, to taka lektura, która nami wstrząsa, lub daje do myślenia.

      Usuń
  3. Książkę mam nawet ze zdjęciami z filmu, ale wstyd przyznać nie czytałam jej i dopiero mam zamiar. Tym bardziej, że po jej wznowieniu wciąż napotykam opinie o niej.
    Twoja jest znakomita. Świetnie podkreśliłaś to co jest największą wartością książki.
    Już ją wyciągam z półki....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wyciągaj, wyciągaj kochana i nie zrażaj się proszę tym długim początkiem. Będzie o wiele lepiej. Gwarantuję.

      Usuń
  4. Wstyd się przyznać, ale jeszcze nie czytałam tej książki. A takie dzieło trzeba po prostu znać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wypadałoby, ale zawsze możesz to nadrobić. A wstyd to tylko kraść :)

      Usuń
  5. Miałam na tą książkę naprawdę dużą ochotę, a po Twojej recenzji mam ochotę jeszcze większą... tym bardziej, że lista BBC i mi jest znana :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, czytam listę BBC i bardzo się cieszę, bo tam są naprawdę wartościowe książki. A "Zabić drozda" jest z pewnością jedną z nich.

      Usuń
  6. Czytałam ostatnio, zgadzam się ze wszystkim :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Wspaniała ksiązka i piękny film :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie czytałam, ciągle w planach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że ci się spodoba. Troszkę ci nawet zazdroszczę, że ciągle masz jej lekturę przez sobą.

      Usuń
  9. Po "Zabić drozda" sięgnęłam kilkanaście lat temu po tym jak obejrzałam film z Gregorym Peckiem i zachwyciłam się nim. Podobnie rzecz miała się z książką, która niby jest taka prosta, a równocześnie taka głęboka, prawdziwa i poruszająca.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, niby prosta jak drut, ale jednocześnie jakże w sposób nieoczywisty skomplikowana.

      Usuń
  10. Ach, widzę, że wielu refleksji i emocji można się po niej spodziewać, a ta wielowymiarowość bohaterów jeszcze pogłębia moją chęć lektury, Przeczytam na pewno!

    OdpowiedzUsuń
  11. Od dawna mam w planach, muszę znaleźć czas, żeby po nią sięgnąć! To jedna z tych książek do której lektury zawsze namawiała mnie mama.

    OdpowiedzUsuń
  12. Wiele razy miałam ją w rękach, ale jeszcze nie czytałam. Bardzo interesująco i w szczegółach opisałaś wątki intrygując mnie jeszcze bardziej... Czas nadrobić zaległości.

    OdpowiedzUsuń

Wasze uwagi są dla mnie cenne.
Dziękuję.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...