poniedziałek, 1 czerwca 2015

Maj 2015r. w Czytelni - podsumowanie. "Przeminęło z wiatrem" Margaret Mitchell, Murakami, Tolkien, Yoshimura, McFayden, Papuzińska, Konopnicka, Jachowicz, Grabowski i Nejman, Wojciechowski, Łochocka. (233 - 244)

źródło obrazka
  • W maju przeczytałam 49 książek:
  • -   7 książek dla dorosłych,
  • -    42 książki dla dzieci.
kolor czerwony - literatura dla dorosłych
kolor niebieski - literatura dla nastolatków
kolor czarny - literatura dla dzieci
książki wytłuszczone - są godne waszej uwagi

Maj 2015r.:

49. Przeminęło z wiatrem cz.3/Margaret Mitchell

48. Przeminęło z wiatrem cz.2/Margaret Mitchell

47. Przeminęło z wiatrem cz.1/Margaret Mitchell

46. Bezbarwny Tsukuru Tazaki i lata jego pielgrzymstwa/Haruki Murakami

45. Zagłada/Akira Yoshimura

44. Las. Młody obserwator przyrody. 

43. Europa Atlas świata z estońską baśnią Zofii Staneckiej/ Kinga Preibisz-Wala, Maria Deskur; 2009

42. Sztuka. Książka z okienkami/Rosie Dickins

41. Pomysły na własnoręczne prezenty/ Aniela Cholewińska-Szkolik

40. 200 zagadek. Znajdź rozwiązanie/Ewa i Stefan Zieliczkowie

39. Basia i telefon/Zofia Stanecka, Marianna Oklejak

38. Walizka pana Hanumana / Wojciech Widłak ; zil. Emilia Dziubak.

37. Syrop maga Abrakabry / Wojciech Widłak ; zil. Anna Sędziwy, 2014

36. Oko w oko z diplodokiem / Joanna Jagiełło ; zil. Joanna Rusinek, 2013

35. Skarb Arubaby / Małgorzata Strzałkowska ; zil. Mikołaj Kamler, 2012

34. Troll i zawody / Zofia Stanecka ; zil. Jona Jung, 2013

33. Wyprawa na biegun : o ekspedycji Amundsena / Wojciech Widłak ; zil. Ewa Poklewska-Koziełło, 2014

32. Franklin mały bałaganiarz / tekst Paulette Bourgeois ; il. Brenda Clark ; tł. Patrycja Zarawska.

31. Dawniej i dziś : jak żyły dzieci przed stu laty, a jak żyją dzisiaj / napisała Christa Holtei, 2014

30. Mam przyjaciółkę weterynarza / napisała Susanne Schürmann ; il. Ralf Butschkow ; 2008

29. Mam przyjaciela pilota / napisał i il. Ralf Butschkow ; tł. Bolesław Ludwiczak, 2010

28. Mam przyjaciela kierowcę ciężarówki / napisał i il. Ralf Butschkow ; tł. Bolesław Ludwiczak, 2011

27. Mam przyjaciółkę dentystkę / napisał i il. Ralf Butschkow ; tł. Bolesław Ludwiczak, 2011

26. Zabawy Maksa / Katarzyna Zychla ; [il. Agnieszka Filipowska].

25. Maks i ciekawe pomysły / Katarzyna Zychla ; [il. Agnieszka Filipowska], 2013

24. Mam przyjaciela piłkarza ekstraklasy / napisał i il. Ralf Butschkow ; tł. Bolesław Ludwiczak, 2012

23. Poczytaj mi mamo. Ks. 4 / [red. prowadzący Joanna Wajs], 2013

22. Kto polubi trolla? / Zofia Stanecka ; zil. Jona Jung, 2012

21. Kłopoty z mlekiem dla kota / Marcin Baran ; zil. Agnieszka Żelewska, 2013.

20. Parasol / Maria Konopnicka

19. Nie zjem cię, jak opowiesz/ Sławomir Grabowski, Marek Nejman

18. Chory kotek/Stanisław Jachowicz

17. Pomysł/Joanna Papuzińska

16. Pierwszy spacer/Maria Łastowiecka

15. Błękitna tajemnica/ Piotr Wojciechowski

14. O Ali, Wojtku, kocie i rysowaniu na płocie/ Maria Łastowiecka

13. Niezwykłe zdarzenie/Ryszard Marek Groński

12. Piernikowy rycerz/Hanna Łochocka

11. Stefek Burczymucha/Maria Konopnicka

10. Cień/Cody McFayden

9. Nasza mama czarodziejka/Joanna Papuzińska, il. Ewa Poklewska - Koziełło; 2009

8. Disney Księżniczka palace pets; Poznaj Karmelkę. Maleńka artystka Belli/ Amy Sky Koster; 2015

7. Disney Księżniczka palace pets; Poznaj Sułtana. Dziarski tygrysek Dżasminy/ Amy Sky Koster; 2015

6. Barbie Mariposa i Baśniowa Księżniczka/ wydawca prowadzący Sylwia Sosińska; 2014

5. Barbie:Perłowa Księżniczka/ Paweł Pokora, 2014

4. Dbajmy o włosy!/Jane Clarke; 2009

3. Wiktor w wiejskiej zagrodzie/Jan Ivens; 2014

2. Mam przyjaciółkę baletnicę/ Ralf Buschkow; 2014

1. Powrót Króla/Tolkien, 1990


------------------------------------------------------------------
Książki dla dorosłych 
źródło
"Przeminęło z wiatrem" w trzech częściach. Genialna powieść. Jestem zachwycona, ponieważ spodziewałam się ckliwego love story, a otrzymałam konkretną historię przesyconą bezwzględnością Scarlett. Opisy wydarzeń, czyli wojny Północy z Południem są bardzo ciekawie skonstruowane i czyta się je z ogromną przyjemnością. Mitchell świetnie nakreśliła bohaterów, ale także i panujące życie w poszczególnych klasach społecznych. Porażająca powieść, w której rozkochałam się na amen. (233)
---------------------------------------------- 
źródło
Tolkien  pisze tak oryginalnie, tworzy tak niebywałe światy, iż mało osób nie poddaje się urokowi jego pióra. Ja należę do większości. (234)
 -----------------------------------


źródło
Murakami zawsze mnie zachwyci... Uwielbiam jego niewymuszony i unikalny styl wyrażania siebie. Bezbarwność Tsukuru nie jest niczym złym, czy niewłaściwym. Nie zawsze to, co widzimy na pierwszy rzut oka jest oczywistością. Niespodzianki są piękne.(235) 
-----------------------------------

źródlo
W jednym roku średniowieczną, biedną, japońską wioskę rybacką spotyka zarazem niesamowite szczęście, jak i tragedia. Nic tu nie jest tym, co się wydaje. Czerwień - kolor szczęścia i powodzenia tym razem przynosi gorzkie rozczarowanie i zagładę. Unikalna lektura. Bardzo przypadła mi do gustu. (236)
----------------------------------- 

źródło
Najbardziej przerażający zbrodniarz od czasów Hannibala Lectera Wie, co ona robi. Smoky Barrett, agentka specjalna FBI, schwytała niejednego seryjnego mordercę. Ale po straszliwych przejściach przysięga sobie, że już nigdy nie weźmie broni do rąk. Wie, co ona myśli. Nęka ją listami podpisanymi "Cień". Jak cień podąża jej śladem. I chce, żeby wróciła do makabrycznej gry. - źródło (Lit. amerykańska)
Agentka Smoky Barett to kobieta, która wycierpiała naprawdę wiele. Dzięki Marcie Kor poznałam WRESZCIE jej historię. I jestem zachwycona. Po prostu wspaniała książka. Trzymająca w napięciu, zaskakująca, niesamowita. (237)
--------------------
Z książek dla dzieci najwspanialsze wydały mi się:
Nasza mama czarodziejka/Joanna Papuzińska, il. Ewa Poklewska - Koziełło; Literatura, 2009


Nasza mama wygląda całkiem zwyczajnie. Lubi się z nami bawić i zawsze nam pomaga, kiedy coś jest nie tak. Wczoraj w nocy ulepiła z ciasta kawałeczek rożka, który obłamał się księżycowi. Wielkoludowi z naszego podwórka też pomogła a znów bawi się z nami na podwórku. Bo to był po prostu mój nadęty kolega! A kiedy potwór zajrzał do naszego okna podczas kolacji a poczęstowała go sałatą. Okazało się, że jest bardzo łagodny! Mama od razu to wiedziała. - źródło opisu i obrazka.

Moje dzieciństwo...
Urokliwa, prosta książeczka. Ale to wielki skarb - posiada w sobie przeogromne pole i możliwości do rozwinięcia wyobraźni młodego odbiorcy. (238)
Pamiętam, że w dzieciństwie mama czytała mi tę książkę w poniższym wydaniu z Naszej Księgarni z roku 1978:
źródło
--------------------------------------------------------------

Przeczytałam wiele dziecięcych książeczek z NASZEJ KSIĘGARNI z serii "Poczytaj mi mamo" z moich dziecięcych lat. Oto one:

źródło
Moje dzieciństwo, mój sentyment. Pamiętam do dziś jak byłam przerażona tą burzą... (239)

-------------------------------------------------------------
źródło
Wielu z nas zna wierszyk o chorym kotku, który przejadł się tak mocno, aż się rozchorował. Ta bajeczka Jachowicza jest jedną z moich ulubionych. (240)
----------------------------------------------------

żródło
"Spałem słodko. Śniły mi się lazurowe morza. Łagodnie pluskały fale, a latające ryby ocierały się o burty. Nagle poczułem, że mój bok rozdziera coś gwałtownie, niczym ostry grzbiet podwodnej rafy.- Alarm! – wrzasnąłem. – Woda pod pokładem! Dlaczego nikt nie bije w dzwon? Dlaczego nikt nie opuszcza ratunkowych szalup? Alarm!!!- Czego się drzesz? – usłyszałem nagle ponury głos. – Różne już drewno jadłem, ale żadne się tak nie awanturowało. 
Lazurowe morza zniknęły w jednej chwili. Otoczyła mnie znajoma ciemność pokoju. Tak! Stałem tam gdzie zwykle, na komódce. Na ścianie cykał monotonnie zegar. Była noc. Więc to wszystko mi się śniło?…" - źródło
Bardzo ciekawa i wciągająca historia o korniku i małym stateczku stojącym na komodzie. Ta historia zachwyciła mnie doszczętnie. (241)

--------------------------------------------------------------

źródło
"Pomysł" czytam już kolejny raz i jestem wniebowzięta. Nie chcę wam zdradzać treści, ale powiem tylko tyle, iż moja córka co dzień rano marzy o spełnieniu się podobnego pomysłu...
I znowu ukłon w stronę autorki. Papuzińska jest niezastąpiona. (242)
------------------------------------------------------------------

źródło
Były sobie trzy siostry - duża, mała i malutka. Pewnego razu ich tatuś przyszedł do domu z dużym pakunkiem. Każda z sióstr ma zupełnie inne wyobrażenie o zawartości paczki. Czy to spadochron? Żagiel? Kurtyna mająca okalać scenę rodzinnego teatru? A może coś zupełnie innego? - źródło
Jedna z moich najukochańszych bajek z dzieciństwa. W przypadku tej książeczki wyobraźnia dziecka powinna promieniować... (243)
 ----------------------------------------

źródło
Kolejna z moich ulubionych bajeczek. Taka magiczna... Do dziś nie mogę zapomnieć jak było mi żal tego rycerza, kiedy zakopał się w piasku. (244)
----------------------------------------------------------------- 
Chciałam od tego miesiąca przedstawiać znowu najlepszą książkę miesiąca, ale maj był dla mnie bardzo łaskawy i bogaty we wspaniałe lektury. Zachwyciłam się "Przeminęło z wiatrem", doczytałam ostatnią część trylogii "Władcy Pierścieni", czyli "Powrót  króla". Urzekł mnie także Murakami swoim "Bezbarwnym Tsukuru Kazaki i lata jego pielgrzymstwa". Nie wybiorę z nich najlepszej. Wygrywają wszystkie trzy :)
Gdyby jednak ktoś mnie zmusił do wyboru ;), to myślę, że wskazałabym na "Przeminęło z wiatrem", która niesie ze sobą więcej ukrytych wartości, niż mogłabym się po niej spodziewać. 
 ----------------------------------------------------------------- 
W maju pisałam o książkach:       
"Dziewczyna z sąsiedztwa" Jack Ketchum    
"Ja też chcę mieć rodzeństwo" Astrid Lindgren  
oraz o kilku innych lekturach, o których napomknęłam króciutko w zbiorczym miesięcznym podsumowaniu:    
Kwiecień 2015 r. w Czytelni - podsumowanie. J.R.R.Tolkien...
 ------------------------------------------------------------------
Zimny był ten maj, pochmurny, nie do końca taki, jakiego byśmy sobie życzyli.

Oby czerwiec był dla nas udany i to nie tylko pod względem literackim...

32 komentarze:

  1. Och, ileż literatury dziecięcej! Będę się inspirować :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie, bo przedstawiłam tutaj same ciekawe i klimatyczne bajeczki dla dzieci. Polecam się ;).

      Usuń
  2. Niektóre okładki dziecięcych książeczek pamiętam ze swego dzieciństwa. Gratuluję wyników :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Seria książeczek z Naszej Księgarni jest mi bardzo bliska i z chęcią przeczytałabym jeszcze raz. Mądra, poruszające wyobraźnie i serce literatura dla dzieci.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, to naprawdę poruszająca literatura. Cieszę się, że także tak uważasz.

      Usuń
  4. Jak zwykle świetne wyniki. Jak umieścisz recenzje do powieści Mitchell, to podeślij mi linki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zmieniłam jednak zdanie i napisałam o niej bardzo króciutko tutaj.

      Usuń
    2. Szkoda, bo mogłaś naprawde napisać świetną recenzję, niesamowitej powieści.

      Usuń
    3. Nie czułam takiej potrzeby, wystarczyło mi ją przeczytać.

      Usuń
  5. Trochę się tego uzbierało :) Gratuluje dobrych wyników i oby tak dalej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rzeczywiście zawsze pod koniec miesiąca mi się tego nazbiera dość sporo :)

      Usuń
  6. "Mam przyjaciółkę dentystkę / napisał i il. Ralf Butschkow" - Czy to się może nada dla mojej ośmioletniej kuzynki, która panicznie boi się dentysty (a iść musi, niestety)? ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No pewnie! Tosia ma niemal 5, ale to jest nawet i dla starszych dzieci. Na pewno będzie patrzeć z zainteresowaniem co robi dentysta i przyglądać się przyrządom dentystycznym. Wszystko jest super ukazane, co i jak po kolei stomatolog robi z dzieckiem. Wizyta u dentysty może być ciekawą przygodą.

      Usuń
  7. "Zagłada" to świetna książka! Nie wiem, jak to się stało, że taka wielbicielka książek jak ja nie przeczytała do tej pory w całości "Przeminęło z wiatrem". Mam tę książkę w domu, czytałam fragmenty, ale całości nigdy. Teraz po Twoim wpisie na pewno przeczytam :)
    Bardzo jestem ciekawa, o czym opowiada "Pomysł" Porazińskiej. Moja córka jest już za duża na takie książeczki, więc chyba nigdy się nie dowiem...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ok, to ci opowiem :) Rano dziecku (chłopcu) strasznie nie chce się wstać z łóżka i ubierać, nikt go nie chce ubrać, ani mama, ani tata, ani starsza siostra, więc wpada na pomysł jakby to było, gdyby stworzyć ubrania, które... wchodzą na człowieka same i nie musi on nawet ruszać palcem, żeby się ubrać - taka wersja ubrań dla leniuchów ;). Co z tego wyniknie? Oczywiście same kłopoty:) Świetna książeczka, prosty pomysł na książkę, a jakże udany. I to właśnie cenię w Papuzińskiej, bo prostotą zjednała mnie całkowicie. To samo z "Naszą mamą czarodziejką". Genialne publikacje.

      Usuń
    2. Dzięki! Wyobrażałam sobie nie wiadomo co, a to książeczka o leniuchu, który nie chce sam się ubierać :)
      Moje dziecko bardzo wcześnie nie pozwalało pomagać sobie przy ubieraniu, chciało same i już. Nie miałam nic do powiedzenia. Za to sznurowadeł nie umiało wiązać bardzo długo, bo aż do zerówki. A ja, by dziecka nie stresować, kupowałam buciki na rzepy...

      Usuń
    3. Tak, bo ta dziwna okładka zmyla czytelnika i spodziewa się robota, lub czegoś w tym stylu. Moja ubiera się strasznie wolno i niechętnie, a rano, to jest istna tragedia. Moja nie umie jeszcze wiązać butów. Ma 4 lata i 10 mcy, ale większość czasu nosi obuwie z rzepami, tak jakoś wyszło.

      Usuń
  8. Genialne wyniki! Liczby zastraszają :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. E tam, większość to książki dla dzieci, które czyta się szybko ;).

      Usuń
  9. Ale wyniki! Gratuluję! "Przeminęło z wiatrem" i mnie zachwyciło. Mam to samo wydanie. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że i tobie przypadła do gustu, bo to genialna książka.

      Usuń
  10. Ojej ile pozycji a ja ciągle zazdroszczę tej literatury dziecięcej - ale córcia ma dobrze :)
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Córcia ma bardzo dobrze :) Czytam jej więcej niż sobie :)

      Usuń
  11. Wiesz do "Przeminęło z wiatrem" mnie jakoś nie ciągnie, mimo że tak przypadła Ci do gustu, ale już "Cień" mnie kusi :) Murakamiego mam jeszcze kilka innych tytułów na półce, a Tolkiena chciałabym kiedyś sobie odświeżyć ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziwne, bo myślę, że ty byłabyś zachwycona "Przeminęło z wiatrem". Uwierz mi, to wspaniała lektura, cudownie można się nią rozczarować.

      Usuń
  12. Wspaniały wynik. Zazdroszczę. U mnie zdecydowanie czytanie przystopowało, choć powolina nowo się rozkręcam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak piękna pogoda, to nie chce się czytać. Totalnie to rozumiem :)

      Usuń

Wasze uwagi są dla mnie cenne.
Dziękuję.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...