piątek, 6 marca 2015

Czym jest literatura według Tadeusza Konwickiego?

źródło
"Literatura to jest zapis naszej kondycji. W niej właśnie zapisany jest los stworzeń, które do tego stopnia się wysublimowały, że uzyskały świadomość siebie samych, a teraz chcą wiedzieć więcej, wszystko to zaś, czego się dowiedziały, pragną zapisać w banku pamięci.
Literatura to nie jest wyłącznie szlachetny ton dzwonów i kryształu. Mieczysław Jastrun mówił, że to jest "piękna choroba", podczas gdy można również powiedzieć, że jest to obrzydliwa, skórna choroba. Wszystko zależy od tego, jak się rozumie jej obowiązki, funkcje terapeutyczne, czy historyczne.

Mam wstręt do służebnej funkcji literatury. Czym innym był socrealizm jak nie przymuszaniem do literatury służebnej? Zawsze jest tak, że przychodzi jakiś facet i mówi: "To, co było dotąd, jest nieważne, bo to były czasy Stalina albo kogoś jeszcze innego. Teraz ja jestem Numer Jeden i tylko ja mam rację". Oczywiście wiadomo, jaką on ma rację, bo już jutro się okaże, że jeśli nie jest zbrodniarzem, to na pewno przynajmniej kanciarzem".*


* - "Kwestionariusz zamiast pożegnania. Tadeusz Konwicki" słowa Tadeusz Konwicki, opracował Jacek Szczerba; w "Książki. Magazyn do czytania" nr 1 (16), marzec 2015, s. 78

7 komentarzy:

  1. Bardzo lubię Konwickiego, to był mądry, wnikliwy i wrażliwy obserwator.

    OdpowiedzUsuń
  2. Mądre słowa, zdecydowanie warte rozpowszechniania.

    OdpowiedzUsuń
  3. Wywiady z Konwickim oraz Barańczakiem to najmocniejsze punkty najnowszego wydania „Książek”. Żałuję, że dorobek literacki tych Panów już się nie powiększy.

    OdpowiedzUsuń
  4. bardzo fajny cytat Basiu! Daje do myślenia, a w dzisiejszych czasach dobrze jest się na chwilę zatrzymać i pomyśleć!

    OdpowiedzUsuń
  5. Tadeusz Konwicki jest niezwykłym człowiek. I do tego zabawnym. Porusza swoją literaturą, nawet jeśli były czasy, kiedy pisał coś "dla państwa".

    OdpowiedzUsuń
  6. Podoba mi się, to co powiedział Konwicki.

    OdpowiedzUsuń

Wasze uwagi są dla mnie cenne.
Dziękuję.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...