czwartek, 5 czerwca 2014

"Czarne, Czerwone, Śmierć" Heidi Hassenmüller (173)

Czarne,  Czerwone,  Śmierć - Heidi Hassenmüller
źródło


Trudna książka, ciężka. Nie zrozumcie mnie źle: język jest prosty, ale tematyka przygnębiająca.
Każdy nastolatek, młody człowiek próbuje znaleźć akceptację, pragnie być lubiany wśród rówieśników w szkole, nie chce uchodzić za mięczaka. Uno jest prześladowany przez kolegów ze szkoły. W pewnym momencie w jego obronie staje Willie. Uno jest zachwycony pewnością siebie i walecznością swojego nowego kolegi. Okazuje się, że jest on skinem, dla którego czysta krew jest najważniejsza. Jego ultraprawicowa grupa pod jego przewodnictwem łamie prawo i doprowadza do wielu nieszczęść. Uno znalazł się w pułapce, nie chce należeć do ich towarzystwa, ale wie zbyt wiele, żeby mógł, ot tak, odejść. Grozi mu śmierć. Jak wyjść z tej matni? Chłopca i jego rodzinę czekają ciężkie chwile... 

Niesamowite do czego może doprowadzić głupota, zaślepienie i nienawiść. Powinniśmy czerpać garściami z doświadczenia przeszłych pokoleń, aby nie dawać szans tworzeniu się takim zgrupowaniom i nienawiści przeciwko innemu człowiekowi, tylko dlatego, że ma on inny kolor skóry i pochodzi z innego kraju. Hassenmüller niebywale ukazuje mechanizmy działania i myślenia ludzi zaślepionych pustą ideą. Każdy, kto zostaje wtajemniczony w potajemne, niebezpieczne i bezprawne działania grupy, nie może od niej odejść. Nie ma odwrotu, nie ma alternatywy, zostajemy wessani, czy tego chcemy czy nie... Przerażające. Wyjątkowo polecam tę książkę młodym ludziom, ale także ich rodzicom i innym dorosłym. Lektura potrafi zaszokować swoją gwałtownością.

Literatura: niemiecka
tłumaczenie: Monika J. Dykier
tytuł oryginału: Schwarz, Rot, Tot
wydawnictwo: Ossolineum
data wydania: maj 2006 (data przybliżona)
ISBN: 9788304047655
liczba stron: 148
słowa kluczowe: szkoła, nastolatki, przyjaźń
kategoria: Literatura piękna
język: polski
typ: papier
wyzwania:
Odnajdź w sobie dziecko - dla nastolatków


Wstrząsająca historia chłopca, który wpada w towarzystwo skinheadów i neonazistów. Nastoletni Udo, szykanowany przez swoich szkolnych kolegów, zaprzyjaźnia się z Willim, członkiem ultraprawicowej grupy. Gdy pewnego dnia jego kolega z klasy ginie w tajemniczych okolicznościach, wielka wspólna sprawa zaczyna wzbudzać w bohaterze coraz większe wątpliwości. Jednak wystąpienie z szeregów organizacji grozi poważnymi konsekwencjami? - źródło tekstu


32 komentarze:

  1. Nie czytałam, ale przyznam, że jestem zainteresowana!

    OdpowiedzUsuń
  2. Raczej nie sięgnę po tę powieść, to zdecydowanie nie moja tematyka ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Tej książki Hassenmüller jeszcze nie czytałam i chyba po nią nie sięgnę, jej opis brzmi tak przerażająco...

    OdpowiedzUsuń
  4. Hej, czy to ta autorka, która napisała Niemy śmiech? Tak mi się coś kojarzy, bo ta książka przeszła nie tylko przez moje ręce, ale także przez ręce moich koleżanek. :D
    Choć nie zachwycała, to jednak takie czytanie kolejno ma coś w sobie. :)
    A tę również chętnie poznam, aczkolwiek mnie trochę przeraża... Brr...

    PS. To ja, Kinga G. :) Magiczny zakątek od jutra prawdopodobnie zostanie zamknięty, mam nadzieję że spodoba Ci się w Filiżance. :>
    Serdeczności,
    Catherine

    OdpowiedzUsuń
  5. To raczej nie moja tematyka, ale wiem komu mogłaby się spodobać :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Lubię przygnębiające książki, ale ta brzmi jakoś bardzo dobijająco, a obecnie mam ochotę na lekkie książki :)

    OdpowiedzUsuń
  7. to zdecydowanie nie moja tematyka, ale sam temat ważny i potrzebny, więc może znajdą się osoby bardziej nią zainteresowane.

    OdpowiedzUsuń
  8. No, nie wiem. Tymczasem zapisuję tytuł.

    OdpowiedzUsuń
  9. Ostatnio czytałam podobną tematycznie powieść - "Upadki". Polecam - powinna ci się spodobać!

    OdpowiedzUsuń
  10. No, to nie moja tematyka, ale - choć krótko - tak napisałaś o książce, że każesz o niej myśleć...

    OdpowiedzUsuń
  11. Mimo że tematyka trudna i przygnębiająca to ja chce się z nią zmierzyć, gdyż mnie bardzo intryguje.

    OdpowiedzUsuń
  12. Brzmi ciekawie i niezwykle pouczająco. Może kiedyś sięgnę po tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  13. Tym razem to chyba nie dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Basiu Ty dałabyś tę książkę swojemu dziecku gdy będzie nastolatkiem?
    Mnie ta książka trochę przeraża...

    OdpowiedzUsuń
  15. Naprawdę, ciekawe, temat trudny i nieprzyjemny, ale potrzebny. Zapiszę tytuł dla siebie i siostry, czasem trzeba sobie przypomnieć, że nie wszystko jest piękne i proste.

    OdpowiedzUsuń
  16. Oglądałam filmy typu Die Welle, This is England, Braterswo i muszę przyznać, że ta subkultura może niesamowicie fascynować, nie tylko odrażać.

    OdpowiedzUsuń
  17. Lubię się mierzyć z trudnymi tematami, więc może kiedyś sięgnę po ten tytuł.

    OdpowiedzUsuń
  18. Myślę, że to mogłaby być ciekawa lektura, chociaż na liście moich czytelniczych priorytetów na razie się nie znajdzie. Będę o niej jednak pamiętała.

    OdpowiedzUsuń
  19. Bardzo ciekawy temat. Ta autorka chyba lubi mocne historie.

    OdpowiedzUsuń
  20. mocne i mnie zaciekawiłaś nią Basiu niestety u mnie niedostępna ;)

    OdpowiedzUsuń
  21. No nie wiem, czy mogłabym sięgnąć. Takie poglądy zniesmaczają mnie. Nie rozumiem, z jakich przyczyn można sądzić, że jest się lepszym od innych ludzi...

    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  22. Tematyka ciężka, ale z chęcią bym się z nią zmierzyła... Zapowiada się naprawdę interesująco! Może kiedyś będę miała okazję ją przeczytać, kto wie...Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Tematyka kontrowersyjna i interesująca. Z chęcią zapoznam się z książką, chociaż podejrzewam, że lektura do łatwy nie należy. A tak poza tym - tekst jak zwykle świetny!

    OdpowiedzUsuń
  24. Wow, to chyba coś dla mnie, lubię taką tematykę i mimo, ze jest ciężka w odbiorze, spróbuję się z nią zmierzyć :D

    OdpowiedzUsuń
  25. Kiedyś lubiłam tego typu tematykę. Szokowała mnie. Teraz mnie przeraża.

    OdpowiedzUsuń
  26. Tematyka rzeczywiście ciekawa, ale chyba nie dla mnie. Tym razem podziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Mocna książka, jednak literatura niemiecka nigdy mnie nie pociągała. /pozdrawiam, ksiazkowa-przystan.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  28. Chyba zrobię podejście do tej książki. Tylko nie teraz. Trochę później. Rok temu oglądałam niemiecki film o podobnej tematyce. Nie uciekam od trudnych kwestii, jednak muszę mieć odpowiedni nastrój.:)

    OdpowiedzUsuń
  29. Tematyka neonazizmu przeraza mnie - nie uciekam od trudnych tematów, ale w wakacje raczej nastawiam się na łatwiejszą literaturę :)

    OdpowiedzUsuń

Wasze uwagi są dla mnie cenne.
Dziękuję.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...