niedziela, 26 stycznia 2014

"Wywiad z wampirem" Anne Rice (102)

źródło
Tak dawno napisane..., Rice zachwyca, całe 10 tomów "Kroniki Wampirów" to najwspanialsza przygoda mojego życia. "Zmierzch" i inne krwiszczaki mogą się schować! - moja krótka opinia z lubimy czytać, którą dodałam jakiś czas temu.


źródło
Anne Rice, ur 4.10.1941r.
Postanowiłam sobie odświeżyć Kroniki Wampirów. Tęskniłam za tym mrocznym, przyciągającym mnie i wołającym światem.
"Ludzie, którzy przestają wierzyć w Boga lub boskość, nadal wierzą jednak w diabła (...) zło jest zawsze możliwe. A boskość jest odwiecznie trudna do pojęcia".
To właśnie w piekielnym świecie Rice kocham się na zabój od lat. Po raz pierwszy z jej książek dowiaduję się czym charakteryzuje się wampir.
Otóż moi drodzy nie świeci i nie błyszczy się w słońcu, o nie ;) Chyba, że mówimy o spalaniu... 
Zapamiętajcie sobie jedno. Wampiry Rice są krwiste, konkretne, niebezpieczne, przerażające, ssą krew do końca, na amen. 
Błagam, nie mylmy ich z metroseksualnymi wampirami XXI wieku, nie równajmy ich ze sobą. To jak stwierdzić, że dzień jest nocą.

Wampir Louis opowiada dziennikarzowi historię swoich dziejów, swojego życia jako człowiek i jako wampir. Przemienił go Lestat. Swojego twórcę Louis opisuje jako istotę interesowną, samolubną, nieprzyjemną, niepomocną, odpychającą. Jego podróż przez życie i nieśmiertelność jest wspaniała i niebywale wciągająca.

Człowiek w spotkaniu z wampirem potrafi wyczuć jego nadzwyczajną aurę, widzi białe dłonie, jest w stanie uzmysłowić sobie, że stoi przed nim inna osoba niż my wszyscy.

W młodym wampirze z czasem zaczyna się wykształcać "obojętny stosunek do życia i niedbałe traktowanie rzeczywistości". Podczas picia krwi bicie serca człowieka zlewa się z wampirzym, następuje celebracja życia i śmierci. Ssanie hipnotyzuje, nic innego się nie liczy, nie ma znaczenia. Wampir zapada w otępienie, drzemkę, stan nieważkości.

Dowiadujemy się naprawdę wiele o tych przerażających, a zarazem pociągających istotach.
To świat piękna i okrucieństwa prawdziwych wampirów, z którym naprawdę warto się zapoznać.

Rice napisała tą książkę w 1976 roku, minęło prawie 40 lat! Najpiękniejszy jest jej styl pisania - chłonę go, zatapiam się w nim, uwielbiam go. Polecam ją wszystkim.

Pewnie wielu z Was oglądało ekranizację "Wywiadu z wampirem" z 1994 roku w reżyserii Neilla Jordana z boskim Bradem Pittem, Tomem Cruisem i młodziutką Kirsten Dunst w rolach głównych. Film jest bardzo zbliżony do literackiego pierwowzoru, zdobył wiele nagród i jest uważany za kultowy. Początkowo autorka w roli Lestata, zamiast Cruisea, chciała widzieć Rutgera Hauera, ale po obejrzeniu zdjęć z planu przystała na taką obsadę.
Według krytyków na szczególną uwagę zasługuje gra aktorska Brada Pitta oraz Kirsten Dunst. Rolę Toma Cruise'a oceniano jako słabą.(...) Wywiad z wampirem nie jest filmowym horrorem, ani kontynuacją mitycznego tematu. Nie ma w nim metafizyki i klimatu grozy typowych "wampirzych" filmów. Widz nie boi się wampirów, wręcz im współczuje. To są dzieje serc ludzkich, wyolbrzymione, przebrane w podwójny kostium wampiryczny oraz inwersyjny. Ten film, który z taką śmiałością sięga w zakątki duszy ludzkiej, bardzo rzadko, prawie nigdy w ten sposób nie pokazywane w kinie, jednocześnie przynosi refleksję na tematy społeczne, bo główny wampir został jeszcze w XVIII wieku.


Według jednej z interpretacji treści filmu, temat wampirów został również wykorzystany, aby w gruncie rzeczy przedstawić parę homoseksualną. Lestat zamienia młodego człowieka, Louisa w wampira, ponieważ chce go zachować, jako kogoś bliskiego, na wieczność. Obaj bezustannie walczą ze sobą o przewagę uczuciową. W tej rywalizacji Lestat posuwa się nawet do tego, by kochankowi podarować wampirze dziecko, aby niejako związać ich, jako rodzinę. W USA pojawiały się również dalej idące interpretacje, które wiązały filmowy wampiryzm z epidemią AIDS, rozprzestrzenianą przez zarażenie krwią. - źródło 
Kroniki Rice z wikipedii:

Cykl Kroniki wampirów

  1. 1976 Wywiad z wampirem (Interview with the Vampire)
  2. 1985 Wampir Lestat (The Vampire Lestat)
  3. 1988 Królowa Potępionych (The Queen of the Damned)
  4. 1992 Opowieść o złodzieju ciał (The Tale of the Body Thief)
  5. 1995 Memnoch Diabeł (Memnoch The Devil)
  6. 1998 Wampir Armand (The Vampire Armand)
  7. 2000 Merrick
  8. 2001 Krew i złoto (Blood and Gold)
  9. 2002 Posiadłość Blackwood (Blackwood Farm)
  10. 2003 Krwawy kantyk (Blood Canticle)

Cykl Nowe kroniki wampirów

  1. 1998 Pandora
  2. 1999 Wampir Vittorio (Vittorio the Vampire)

Więcej o "Wywiadzie z wampirem":
Literatura: amerykańka
tłumaczenie: Tomasz Olszewski
tytuł oryginału: Interview with the Vampire
seria/cykl wydawniczy: Kroniki wampirów tom 1
wydawnictwo: REBIS
data wydania: listopad 2007 (data przybliżona)
ISBN: 9788373016866
liczba stron: 400
słowa kluczowe: wampiry, wampir, wampiryzm, kroniki wampirów, Lestat, Ann Rice
kategoria: fantastyka, fantasy, science fiction
język: polski
Wyzwania:
autorskie:

35 komentarzy:

  1. Klasyczne wampiry to wampiry Stokera i Rice. A te współczesne nam, ehhhh szkoda gadać :)

    OdpowiedzUsuń
  2. było w tej książce coś co mnie zniechęciło...

    OdpowiedzUsuń
  3. To już klasyka. Dawno temu czytałam tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  4. Książki nie czytałam, ale ekranizacje miałam przyjemność poznać.

    OdpowiedzUsuń
  5. Czytałam wiele lat temu i byłam zachwycona, prawie całą serię mam na półce i myślę o tym, żeby w niedalekiej przyszłości do niej wrócić, bo żaden wampir nie równa się z tymi wykreowanymi przez Anne Rice. Pamiętam jak widziałam film pierwszy raz, nie znając jeszcze książek - byłam zauroczona :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Czytałam i oglądałam wieku temu, ale pamiętam, jak byłam nią zachwycona :) Chociaż przez Wampira Lestata nie mogłam już przebrnąć...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No widzisz, a ja z kolei 100 razy bardziej wolę z tych dwóch "Lestata":).

      Usuń
  7. Widziałam ten film kilkakrotnie i wręcz uwielbiam go ^^. Już od jakiegoś czasu planuję się zabrać za książkową wersję i myślę, że za niedługo to nastąpi :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Słyszałam o tej książce, ale jeszcze jej nie czytałam:)

    OdpowiedzUsuń
  9. Czytałam pierwszy tom jeszcze przed wampiromanią i zanim stwierdziłam, że fantastyka na razie idzie w odstawkę i bardzo mi się podobał. Film też. Ale jakoś po kontynuację nie sięgnęłam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja czytałam pierwszy tom z 20 lat temu, na początku lat 90-tych. Aniu, żałuj - kontynuacje są lepsze od 1 części.

      Usuń
  10. Kiedyś sobie odświeżę i ja :) Odświeżyłam w zeszłym roku cykl o czarownicach z rodu Mayfair Rice, to teraz pora na jej wampiry :)

    Nie wspomniałaś, że w "Wywiadzie z wampirem" występowała tez Antonio Banderas :D I mimo, że Cruise zagrał naprawdę dobrze, wolałabym popatrzeć na Hauera :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wymieniłam głównych bohaterów, ich trójcę, Banderas był... cudny, ach!
      Hauer ma w sobie to coś, prawda?

      Usuń
    2. Ja o czarownicach jeszcze nie czytałam ,ale Wywiad jak najbardziej jest świetny, klimatyczny i smakowity, że tak powiem;)

      Usuń
    3. Oj, tak, Hauer, ma to coś! :)

      Usuń
  11. Ale ze mnie ignorantka! Ann Rice napisała "Wywiad z wampirem"?!
    Film podobał mi się bardzo, ale bardziej "Drakula". I podobnie jak Edyta wolałabym zobaczyć Hauera, on ma takie magnetyzujące niebieskie oczy... Uwielbiam go ;):)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziewczyny ja także zdecydowanie wolę Hauera-on jest boski.

      Usuń
  12. Film oglądałam kilka razy, ale książki nie czytałam. Jeszcze :) Jakoś do tej pory nie miałam okazji.

    OdpowiedzUsuń
  13. O tak! To są prawdziwe wampity, takie, o których chce czytać! Anne Rice to mistrzyni! Uwielbiam jej książki. "Wywiad z wampirem" to klasyka.

    OdpowiedzUsuń
  14. Nie dla mnie :P wiem, że to porządne książki o wampirach, ale i tak nie mogę...

    OdpowiedzUsuń
  15. Z wersji filmowej znam właśnie "Wywiad z wampirem" i "Królową potępionych". Od dawna mam ochotę przeczytać te książki, ale jakoś tak wychodzi. W sumie "Wywiad z wampirem" to nawet kiedyś zaczynałam :P no nic, jeszcze przyjdzie na nie pora:)

    OdpowiedzUsuń
  16. Zachwycona filmem postanowiłam przeczytać wszystkie ksiażki Anne Rice. Niestety okazało się, że nie mogę przez nie przebrnąć. Ostatnią próbę podejmowałam wiele lat temu i moze warto spróbować po raz kolejny :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A co próbowałaś czytać? Mi bardzo podobała się "Królowa Potępionych" i "Opowieść o złodzieju ciał". "Lestat był też niczego sobie :)

      Usuń
  17. Całkowicie się z Tobą zgadzam! W prawdzie czytałam jedynie część pierwszą, ale muszę przyznać, że była GENIALNA! :D Wampiry zawsze mnie w jakiś sposób fascynowały, a książki typu Zmierzch czy chociażby Pamiętniki Wampirów w żadnym wypadku mnie nie zadowoliły, więc ciesze się strasznie, że Rice napisała coś tak świetnego. :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kingo, kolejne części są o wiele lepsze od tej pierwszej.

      Usuń
  18. O kurde! Mam dość wampirów, które prezentują współcześni pisarze i twórcy filmów. Po prostu dość. Każdy taki sam, nie ma żadnej świeżości. Dzięki Tobie pragnę przeczytać tę książkę! I na pewno to zrobię, jak tylko skończy się sesja!

    OdpowiedzUsuń
  19. I teraz mam dylemat, bo nie wiem czy już komentowałam, czy po prostu czytają wpis i robiąc sto innych rzeczy na raz myślałam, co Ci napisać (w międzyczasie przypomniałam sobie o zgłoszeniu recenzji do wyzwania itp).
    W każdym razie niestety ja mam książki Anne Rice do nadrobienia. W domu mam jedną czy dwie, ale to są te późniejsze powieści. "Wywiad z wampirem" muszę przeczytać, film był fajny.

    OdpowiedzUsuń
  20. "Wywiad z wampirem" już na mnie czeka i ciekawa jestem czy mi się spodoba bo ogólnie rzecz biorać nie czytuję raczej książek z wampirami w tle :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Ja też mam książki do których wracam:) Jeśli coś lubimy to dlaczego nie?!

    OdpowiedzUsuń
  22. To chyba jednak nie dla mnie. Wampiry? Te postaci muszę sobie równomierne dawkować :) nie za bardzo je trawię.

    OdpowiedzUsuń
  23. Ha, widzę, że jesteś prawdziwą fanką Anny Rice. Ja nie czytałem jeszcze żadnej z książek tej autorki, chociaż same tytuły są mi doskonale znane. Wydaje mi się, że "Wywiad z wampirem" warto poznać jako klasykę gatunku, więc pewnie sięgnę kiedyś po tę pozycję, która po lekturze Twojej recenzji wydaje się b. interesująca :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Czytałam już dawno tę książkę i bardzo mi się podobała. Potem zaczęłam "Wampira Lestata" i jakoś nie mogłam go przejść. Pewnie też dlatego, że był z biblioteki - opasłe tomisko z pożółkłymi kartkami nie zachęcało do lektury :P

    OdpowiedzUsuń
  25. Dawno temu oglądałam film, ale książkę też muszę koniecznie przeczytać ;)

    OdpowiedzUsuń
  26. dajcie się ponieść , te książki tworzą piękny świat mroku widziany przez wampiry, niemalże chce sie być jednym z nich,

    OdpowiedzUsuń

Wasze uwagi są dla mnie cenne.
Dziękuję.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...