środa, 29 stycznia 2014

"Królowa śniegu" Hans Christian Andersen (103)

źródło: wydawnictwom.pl
Zimowa opowieść rozgrzewa serca milionów dzieci i dorosłych na całym świecie już od 1845 roku.


Królowa śniegu została napisana przez genialnego duńskiego bajkopisarza Hansa Christiana Andersena (1805 -1875). Fabuła opowieści jest tak dobrze znana, że zamiast krótkiego streszczenia najlepiej oddać głos samemu autorowi, którego słowa tak pięknie zilustrował na okładce Yerko: Królowa śniegu była piękna i zgrabna, ale cała z lodu, z olśniewającego, błyszczącego lodu; a jednak żyła: oczy patrzały jak dwie jasne gwiazdy, lecz nie było w nich spokoju ani wytchnienia. Skłoniła się do okna i skinęła ręką.

Vladyslav Yerko urodził się w 1962 r. w Kijowie, gdzie studiował na Ukraińskiej Akademii Poligraficznej. Pierwsze siedem lat życia spędził z babcią w pięknej wiosce Pirniv, co odcisnęło niezatarte piętno na wrażliwości artysty.

Zdobywca wielu nagród na prestiżowych targach sztuki i książki, między innymi Grand Prize Ukraińskiej Książki Roku 2000 za ilustracje do Królowej Śniegu. W 2002 roku otrzymał tytuł najlepszego artysty przyznany przez Moscow Review of Books. Laureat amerykańskej nagrody Anderson House Foundation z 2006 roku. Ilustrował między innymi Podróże Guliwera, Alicję w krainie czarów, a także Harry'ego Pottera (ukraińskie wydaniei książki Paulo Coelho.

'To prawdopodobnie najbardziej niezwykła książka dla dzieci, jaką widziałem'. - Paulo Coelho Tekst pochodzi ze strony Wydawnictwa M.

Spójrzcie na okładkę i powiedzcie sami, jak mogłabym odmówić sobie przyjemności przeczytania takiej wspaniałej książki, jak? Zgadza się - nie mogłam. Ilustracje zapierają dech w piersiach, są niebywałe, pełne charakteru, nie do podrobienia, przepiękne, konkretne, barwne, niesamowicie wpadające w oko i głęboko zapadające w pamięć, ba, wewnątrz odbiorcy, prosto w jego serce.



Ta publikacja całkowicie podbiło moje wnętrze, moją duszę. Prawdziwy klasyk, ogromna gratka. Wydanie jest wysokiej jakości, odnosi się wrażenie, że to książka dla VIP-ów, naprawdę:). Piękna twarda okładka, dodatkowo obwoluta, wewnątrz strony ze śliskiego papieru - co tu dużo mówić: cud, miód i orzeszki.

Baśń składa się z siedmiu opowiadań, które tworzą spójną i sensowną całość. Nie czyta jej się łatwo - pamiętajmy, że została napisana w XIX wieku! Styl pisania niesamowicie oryginalny, niektóre zdania ciągnęły się w nieskończoność, co może niektórych drażnić, ale mnie zaintrygowały, zdumiały i zadziwiły swoją formą:).


źródło, Hans Christian Andersen
 2 kwietnia 1805 - 4 sierpnia 1875
Nareszcie przeczytałam "Królową śniegu" w oryginale - zawsze czytałam proste, krótkie wersje, bez tych szczegółów, bez tego niebywałego spojrzenia i słów Andersena. Z autentyku dowiedziałam się wielu dodatkowych informacji: o czym opowiadają kwiaty w ogrodzie, o historii związanej z krukiem i jego wybranką, poznaję rozbudowane wątki Laponki i Finki oraz w mojej wyobraźni wiem już naprawdę jaka była mała rozbójniczka. Tutaj także dostrzegamy, że rozbójniczka była niebezpieczna, spała z nożem i każde stworzenie się jej bało. Z czasem baśń została troszeńkę złagodzona, żeby dzieci mogły spać po nocach ;). 

Cudowna, idealnie opowiedziana i jeszcze bardziej perfekcyjnie zilustrowana baśń. Mojemu zachwytowi towarzyszył wachlarz emocji - ta publikacja "Królowej śniegu" potrafi je zapewnić każdemu.

Co jest najważniejsze w książkach dla dzieci? Są to dwie składowe. Treść niosąca przesłanie, naukę, morał oraz oczywiście ilustracje. To cacuszko z pewnością znajdzie wielkie uznanie wśród wszystkich czytelników i to nie tylko tych młodszych. Nie ukrywajmy: dobra książka dla dzieci, to taka, która spodoba się i rozkocha w sobie również dorosłych. "Królowa śniegu" w ten sposób wydana nam to po prostu gwarantuje. Niebiański pomysł na prezent. Polecam z całego serca.

Literatura: duńska
tłumaczenie: Franciszek Mirandola
tytuł oryginału: Sneedronningen
wydawnictwo: m
data wydania: 2012 (data przybliżona)
ISBN: 9788375955965
liczba stron: 32
słowa kluczowe: Literatura dziecięca, bajki, baśnie, opowiadania
kategoria: literatura dziecięca/młodzieżowa
wiek: 7-200 :)
język: polski
typ: papier
wyzwania: 
Jasna strona mocy: 32 strony

Za książkę dziękuję:

27 komentarzy:

  1. Dzięki Twojej recenzji sam nabrałem ochoty na przeczytanie tej książki :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ilustracje Vladyslava Yerki są jednymi z najpiękniejszych jakie kiedykolwiek w życiu widziałam. Cieszę się, że jego "Królową Śniegu" możemy oglądać także w Polsce. Stworzył on także okładki do wszystkich siedmiu tomów ukraińskiego "Harry'ego Pottera". Sama Rowling uznała, że są to najpiękniejsze okładki HP na świecie :)
    ~Natalia (http://caput-alterum.blogspot.com/)

    OdpowiedzUsuń
  3. świetna recenzja Basiu i uwielbiam tę książkę - mam nawet wersję na płycie Winylowej;DD buziaki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A masz właśnie to wydanie z wydawnictwa m? To najpiękniejsze na świecie? :))

      Usuń
  4. Ciekawi mnie samo wydanie tej książki, na pewno jest piękne.

    OdpowiedzUsuń
  5. Piękne wydanie! I jakże mnie cieszy, że przeczytałaś pełną wersję opowieści. Jako dziecko mocno utożsamiałam się z Kaiem :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja czytałam wyłącznie te skrócone formy "Królowej śniegu", ale bardzo chętnie przeczytałabym i tą:D Uwielbiam historię o Kaiu i Gerdzie, jest cudowna:D

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo lubiłam tę bajkę :) Dobrze jest czasem wrócić do takich książek :) Fajne wydanie.

    OdpowiedzUsuń
  8. Nigdy nie przepadałam za tą baśnią - jakoś od początku nie trafiła do mojego serca.

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie pozostaje nic innego jak tylko rozejrzeć się za tą książką :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Jak zrobiło się fajnie za sprawą twego posta ciepło i przytulnie,aż chce się znowu przekroczyć bajkowy próg i wejść do krainy baśni...;-)

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo lubię tę baśń. Mam do niej wielki sentyment, dlatego chętnie poznam ją w innym wydaniu.

    OdpowiedzUsuń
  12. Zdecydowanie wspaniała książka :) Szkoda, że teraz tak rzadko zdarza się tak dobrze literatura dziecięca.

    OdpowiedzUsuń
  13. Mam to wydanie - jest piękne :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Wspaniała okładka. Aż zachęca do czytania! Historię oczywiście znam, nawet mam w domu, niestety inne wydanie.

    OdpowiedzUsuń
  15. Jakiś czas temu wygrałam ją w konkursie, ale nie miałam jeszcze okazji zapoznać sie z tą wersją, mam nadzieję, że mi się spodoba.

    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  16. Najpiękniejsze na świecie! Jedna z piękniejszych bajek dzieciństwa. Basiu, zbierasz te cudeńka, a ja nie mogę sie napatrzeć!

    OdpowiedzUsuń
  17. Nigdy nie lubiłam tej bajki. Była taka przeraźliwie smutna. Bałam się w niej lasu, śniegu, sani, zamku, wszystkiego.. Ale skoro mówisz, że w tej wersji jest ciekawsza i pięknie wydana, to z czystej ciekawości bym ją przeczytała. Może tym razem bym polubiła. :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Przepiękna książka i wydanie:)

    OdpowiedzUsuń
  19. Kiedyś uwielbiałam baśnie Hansa Christiana Andersena i zawszę marzyłam by je posiadać :) Tylko czy teraz dzieciom one nie wydadzą się za długie ....

    OdpowiedzUsuń
  20. Chyba sama muszę sobie też taką sprawić, bo podobnie jak Ty nie czytałam jeszcze tej baśni w oryginale, a żaden skrótowiec nie jest w stanie oddać jej uroku.

    OdpowiedzUsuń
  21. Aj! Bardzo chciałabym to przepiękne wydanie!

    OdpowiedzUsuń
  22. Zachwycam się tym wydaniem. A to skończy się tym, iż wybiorę się do księgarni i ją kupię ;)

    OdpowiedzUsuń
  23. Już nie pamiętam rozbudowanej wersji, w głowie mam tylko skrót.

    OdpowiedzUsuń

Wasze uwagi są dla mnie cenne.
Dziękuję.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...