piątek, 31 stycznia 2014

Biblia. Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu (104)

Ostatnio, w poście Stosikowo 3 , wspominałam Wam o Piśmie Świętym, którego wydawcą jest Wydawnictwo M.
Pisałam Wam wcześniej również o tym, że powstał nowy portal http://www.czasnabiblie.pl/, który zachęca i rozpowszechnia ideę czytania Słowa Bożego. Czytanie Biblii uważam za wspaniale spędzony czas.
Biblia w wersji przygotowanej specjalnie na prezent komunijny! 
Jest Księgą ,,na całe” życie - zawiera specjalne strony przeznaczone na zapisywanie na jej kartach ważnych wydarzeń np. szkolnych lub rodzinnych!

BIBLIA wydana przez WYDAWNICTWO M w Roku Wiary jest wyjątkową, limitowaną edycją. Zawiera  121 ilustracji Gustave’a Doré i nawiązuje do niezwykle cenionych XIX -wiecznych wydań. Bogato zdobiona twarda okładka, złoty ornament, ozdobny grzbiet i złota wstążka podkreślają wyjątkową dbałość o szatę graficzną i wyróżniają tą Biblię od innych wydań dostępnych na rynku. Dodatkowym atutem jest wyjątkowo czytelny i przyjazny dla Czytelnika krój pisma i wielkość czcionki.

Autorem tłumaczenia z języków oryginalnych jest bp Kazimierz Romaniuk – jeden z najwybitniejszych polskich biblistów. Prace nad tym tłumaczeniem trwały ponad 35 lat.  Jest to pierwszy od 400 lat (od czasów ks. Jakuba Wujka) przekład Biblii na język polski dokonany przez jednego tłumacza. Biskup Romaniuk starał się rezygnować ze zbyt daleko posuniętej dosłowności przekładu na rzecz jego zrozumiałości. Przekład wyróżnia duża komunikatywność języka oraz ekumeniczny charakter. Przypisy i wyjaśnienia ograniczone są do minimum.

Biblia zawiera osobiste błogosławieństwo Jana Pawła II, którego udzielił czytelnikom biblii 19 marca 2005 roku. Jest to jeden z ostatnich dokumentów jakie podpisał. Błogosławieństwo to ma dla czytelników niezwykły wymiar duchowej łączności z Janem Pawłem II. Sprawia, że Papież nadal jest z nami. On  towarzyszył nam za życia, był naszym przewodnikiem, teraz jest naszym orędownikiem w Domu Pana i  wyprasza nam łaski. Jest to głęboki wymiar wiary w ,,świętych obcowanie”. Czytanie i kontemplowanie słowa Bożego – duchowo, wspólnie z Papieżem - zawartego na kartach Biblii, indywidualnie, w rodzinie bądź w innej wspólnocie, sprawia że biblijna historia zbawienia staje się naszą rzeczywistością. - tekst pochodzi ze strony Wydawnictwa M.
Tym wydaniem Biblii nie można się przestać zachwycać. Po otworzeniu tej kunsztownej książki widzimy:

- dwie mapy (na początku):  starożytnego wschodu oraz basenu morza śródziemnego
- dwie mapy (na końcu): Palestyna - w epoce królów i za czasów Chrystusa.
- błogosławieństwo Jana Pawła II dla rodzin, które czytają słowo Boże.
- Kronika Rodzinna, gdzie można wpisać nazwisko rodziny, miejsce zamieszkania i datę, kiedy trafiła do waszej rodziny i z jakiej okazji.
-"Biblia w rodzinie" to słowa wydawcy do czytelników. 
- list Jana Pawła II do księdza biskupa Kazimierza Romaniuka, Ordynariusza Warszawsko-Praskiego z roku 1997, w którym papież dziękuje mu za opracowanie nowego przekładu Pisma Świętego, które od niego otrzymał.
-Stary Testament rozpoczyna się "Wstępem do pięcioksięgu".
-Nowy Testament otwiera: "Wstęp do Nowego Testamentu" i "Wstęp ogólny do Ewangelii".
-pod koniec przedstawiony jest wykaz skrótów i oznaczeń oraz spis treści. 

Czcionka jest duża i czytelna, a tekst jest usytuowany w dwóch pionowych kolumnach.
Czarno - białe ilustracje Gustave’a Doré są zachwycające. Od lat kocham się w jego kunsztownych i najpiękniejszych na świecie rysunkach. U mojej mamy na półce stoi piękna, ogromna księga"Baśni La Fontaine'a", która jest właśnie zilustrowana przez genialnego i utalentowanego Doré. Kto widział jego rysunki, ten z pewnością wie o czym mówię. Oto jedno z jego dzieł:
źródło, GustaveDore - Job Hearing Of His Rui

Opracowanie graficzne Biblii jest wykonane przez Piotra Pielacha. Uważam, że jest wspaniałe.

Niesamowite i wymowne są słowa R. Brandstaettera (Krąg biblijny i franciszkański), które wydawca zawarł  w przedmowie "Biblia w Rodzinie":
Dziadek od wczesnej młodości zapisywał drobnym pismem na wewnętrznych stronach okładek Biblii, a potem na wklejonych do niej arkusikach papieru, przyciętych z pedantyczną dokładnością do rozmiarów Księgi, daty śmierci swoich przodków i najbliższych z rodziny, a na koniec mojej babki. Gdy wpisał jej imię - stałem właśnie obok niego - zapytałem: Dlaczego zapisujesz w Biblii imiona umarłych? Bo jest księgą żywych - odparł na to, nie przerywając pisania. 
oraz 
Nie bójmy się notować na marginesie tej księgi naszych wzruszeń, które przeżywamy podczas jej czytania (...). Nie bójmy się stawiać znaków zapytania przy tekście, którego nie rozumiemy (...).  I wreszcie nie bójmy się podkreślać ołówkiem, albo ujmować w nawiasy tych fragmentów, do których (...) pragniemy wielokrotnie powracać (...). I oto nawet nie spostrzeżemy się, jak dzięki naszym podkreśleniom, nawiasom, umownym znakom, uwagom zapisywanym skrupulatnie na kartach Pisma Świętego stanie się ono dziennikiem naszej duszy, zaufanym powiernikiem, którego wtajemniczymy w najtrudniejsze związki łączące nas z Bogiem, ludźmi, że światem.
Jeżeli ktoś z was będzie miał w rodzinie komunię, to ta Biblia będzie idealnym prezentem z okazji tej uroczystości. Taką Biblię w białej obwolucie kupię w tym roku mojemu siostrzeńcowi na komunię.
Jeśli brakuje wam porządnej, rodzinnej Biblii, to nie ma na co czekać. Zachęcam do jej zdobycia, uważam, że cena, jak na taką niesamowitą publikację, wcale nie jest wysoka.

Myślę, że każdy mógłby mieć w domu Biblię - wcale nie musisz być osobą wierzącą.  Celowo nie używam słów powinien mieć w domu, bo kojarzą mi się one bardziej z naciskiem, presją, przymusem, brakiem wolności. A przecież czytanie Biblii jest tylko i wyłącznie czystą przyjemnością, wspaniałymi chwilami refleksji, uświadamianiem sobie i celebrowaniem nieustającej miłości i szacunku nie tylko do Boga, ale także do ludzi, do świata i do życia.


Takie kunsztowne wydanie będzie ozdobą każdego, nawet najbardziej wyszukanego księgozbioru. Z pewnością zachwycicie się tym egzemplarzem równie mocno, jak i ja. Polecam gorąco. Ta księga pozostanie w naszej rodzinie przez długi czas. Po mnie odziedziczy ją moja córka, która ma teraz trzy lata i  już mi chce ją zabrać :DDD.

18 komentarzy:

  1. Rzeczywiście, wydanie niezwykłe

    OdpowiedzUsuń
  2. świetna! jak pisałam wcześniej mam sporo biblii dla dzieci i młodzieży, ale chcę sobie kupić taką wersję dla dorosłych bez obrazków - same słowa, bo po wyprowadzę od rodziców nie mam swojej, a strasznie lubię ją czytać! szczególnie stary testament

    OdpowiedzUsuń
  3. Zgadzam się z każdym słowem odnośnie tego wydania bo zdążyłam już pobieżnie przejrzeć :). W moim przypadku to babcia ją sobie pożyczyła i teraz bardzo często widzę ją pochyloną nad tekstem :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo ładne wydanie, trochę przypomina lektury szkole z Wydawnictwa Dolnośląskiego. Ale jednak przyzwyczaiłam się do swojego egzemplarza. Czarna okładka, cieniutki papier, mankamentem jest mały druk. I choć karki już pożółkły, bo to wydanie z 1980 roku, nie zamieniłabym jej na żadną inną ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Jestem pod wrażeniem tego wydania. Sama również mam piękną biblię popisaną osobiście przez Jana Pawła II.

    OdpowiedzUsuń
  6. Faktycznie, wydana jest przepięknie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja bym chciała kiedyś przeczytać Biblię w oryginale, żeby uniknąć tych wszystkich błędów w przekładzie. A Dore - kocham! Szczególnie te rysunki dotyczące wygnania i upadku Lucyfera - cos cudownego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie czytam pewną książkę, która tłumaczy rozmaite biblijne zawiłości i autor często wspomina, że w tłumaczeniach pewne znaczenia "umykają", a w oryginale każde słowo jest PO COŚ.

      Usuń
    2. Dokładnie. Stąd późniejsze błędy w interpretacji Pisma Świętego powielane przez Ojców Kościoła z wieku na wiek - od samego początku (a wiec góra błędów - i ciągle rośnie). Np. uznanie NMP za dziewicę, bo zabrakło tego konkretnego słowa które istnieje tylko w greckim. Albo późniejsza niedbałość ze strony średniowiecznych kopistów - nie doczytam słowa - a, napiszę podobne. :D

      Usuń
  8. Rzeczywiscie to może być piękny prezent na komunię. Świetne wydanie, a te ilustracje to taka prawdziwa wisienka na torcie :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Zgadzam się z Tobą, że wydanie jest piękne i cieszę się, że też posiadam tak wydaną Biblię.

    OdpowiedzUsuń
  10. Cudowne wydanie, idealne na prezent :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Zazdroszczę tego wydania! Jest piękne. I jeszcze te obrazki...

    OdpowiedzUsuń
  12. Okładka mnie troszkę zniechęca - przypomina mi szkolne lektury ;/ ale treść ponadczasowa! Ciekawym pomysłem są te wolne kartki pozostawione na notatki :)
    Ja mam najnowsze wydanie Biblii z Edycji św. Pawła z mapami, przypisami i komentarzami do każdego rozdziału, wstępami do poszczególnych ksiąg i Ewangelii, obszernym słowniczkiem, a przede wszystkim z dobra czcionką :) Cudowne wydanie!

    OdpowiedzUsuń
  13. Pierwszy raz się spotykam z ilustracjami w Biblii "dla dorosłych". Przeważnie w takich dla dzieci dają (ja mam nawet taką ;p). Ale nawet ciekawe jest takie urozmaicenie. Książka naprawdę imponująca :).

    Miłego dnia!
    Melon

    OdpowiedzUsuń
  14. mam ją! jest piękna. Jest też wersja kieszonkowa, ale Biblia to Biblia, jak moze być w wersji kieszonkowej.

    OdpowiedzUsuń

Wasze uwagi są dla mnie cenne.
Dziękuję.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...