piątek, 22 listopada 2013

10 książek, które...- z cyklu "Dział czasopism".

Kolejny zbiór 10 książek z gazety wyborczej, który można zastosować w przeróżnych sytuacjach życiowych.
Wpis z cyklu "Dział czasopism".





10 książek, które powinni przeczytać tracący wiarę w człowieka, by wiarę tę utracić na dobre.


Lista i zamieszczone przeze mnie cytaty (większość z nich) są autorstwa Marcina Sendeckiego i pochodzą z Gazety wyborczej z 30.IX. 2013r. 
1. Jerzy Andrzejewski "Partia i twórczość pisarza" 







Jerzy Andrzejewski 19 VIII 1909 -19 IV 1983, 
napisał m.in.: "Popiół i diament"
Nie zapoznałam się jeszcze z tą lekturą i chyba raczej nie zapoznam. Zapowiada się niezwykle... smutno. I jak tu nie tracić wiary, kiedy człowiek potrafi być zmienny niczym chorągiewka. Sandecki w wyborczej pisze: "Andrzejewski bywał pisarzem intrygującym i ciekawym, nie chodzi o to, by się nad nim znęcać, przypominając tę nieszczęsną broszurę z 1952 roku napisaną w apogeum stalinowskiego zaangażowania autora "Miazgi". Warto przedrzeć się przez nią jako egzemplum upadku pisarza i literatury, gdy zaczadza ją ideologiczny fanatyzm nie tylko bolszewickiego wychowu. Arcysmutna lektura, nawet gdy się wie, że Andrzejewskiemu szybko wywietrzały z głowy marksistowskie miazmaty i zmarł jako jeden z patronów opozycji." Nie wiem czy słuszne jest takie rozdrapywanie ran i na siłę przypominanie o zdradzie pomimo, że autor podobno uzyskał zadośćuczynienie. Każdy z nas popełnia błąd, ale jak widać po Sandeckim - wybaczyć można, zapomnieć nigdy.

2. Stanisław Rembek "Wyrok na Franciszka Kłosa"

Stanisław Rembek 
6 VII 1901 r. - 21 III 1985 r.

Tej książki również nie czytałam, ale z opisu na lubimyczytac.pl, wiem, że muszę to nadrobić. Niestety pozycja ta nie jest za bardzo znana i to nawet pomimo ekranizacji Andrzeja Wajdy. "(...) mikropowieść o wojnie w małym miasteczku i degrengoladzie tytułowego bohatera, granatowego policjanta, jest duszna i lepka. Rembek kapitalnie kreśli tępotę i zbrodnię, ukazując wziętą w wojenne tryby jednostkę i ludzką naturę w nader niekorzystnym świetle."

3. Malcolm Lowry "Pod wulkanem"

Malcolm Lowry 
28 VII 1909 - 26 VI 1957



"Pod wulkanem" to mistrzowska opowieść o ostatnim dniu życia Geoffreya Firmina, brytyjskiego konsula w Cuernavace (tu pod indiańską nazwą Quauhnahuac) w Meksyku. Tego dnia w zaduszki 1938 roku konsul dochodzi do kresu drogi znaczonej pogrążaniem się w alkoholizm i poszukiwaniem absolutu. Niezwykła sceneria, gęsta atmosfera, splątane uczucia, nagromadzenie wizji, halucynacji wszystko to przenika czytającego do głębi. Powieść odczytywana jest jako nieporównywalna ewokacja skrajnego alkoholizmu, jako mistrzowska synteza mitów meksykańskich, chrześcijańskich i żydowskich, ale też jako alegoria upadku świata." - tekst z lubimyczytać.pl. To kolejna lektura, którą dodałam do swojej listy książek do przeczytania, zapowiada się po prostu niebywale.
Sendecki: "Alkoholowa epopeja upadku Konsula pośród upadającego świata cieszy się - zasłużenie - statusem dzieła kultowego (co w tym przypadku o tyle jest zasadne, że Lowry utkał swe opus magnum z bezliku religijnych tropów i symboli). Cenią ją głównie malkontenci sceptycznie nastawieni do co bardziej optymistycznych wizji człowieka i świata. Słowem: tequila, mezcal, kres i krach."

4. Cormac McCarthy "W ciemność"

Cormac McCarthy -ur. 20 VII 1933r.

"Południe Stanów Zjednoczonych, początek XX wieku. Straszna, okrutna baśń o dziecku porzuconym w lesie. O grzechu, kazirodztwie, tragicznej nieuchronności losu.
Druga chronologicznie powieść w dorobku Cormaca McCarthy’ego (1968). Jej filmowa adaptacja weszła na ekrany kin w USA w 2009 (reż. Stephen Imwalle).


"Ta powieść nawiązuje do tradycji literatury egzystencjalistycznej w szerokim sensie tego pojęcia – od Księgi Koheleta przez Króla Leara, aż do Obcego Alberta Camusa. Mamy tu świat pozbawiony Boga, celu i przyczynowości; świat, w którym ludzie są pół-analfabetami i istotami na półzwierzęcymi. Tę ponurą rzeczywistość autor konstruuje, nanizując na siebie motywy ciemności, ślepoty, bezimienności, choroby oraz przemocy. Przewijają się one przez całą narrację. To piekło, Hades, ziemia jałowa Eliota. Pełno tu aluzji do greckiej mitologii i chrześcijańskich wierzeń. Mimo wyrazistej warstwy realistycznej, jest to świat przynależny bezgranicznej krainie wyobraźni". (Dan Geddes, „The Satirist") " - tekst z lubimyczytać.pl

Autor podobno słynie z mrocznego pióra, tytuł także nie należy do lekkich i zwiewnych. To podobna najlepsza jego książka, w której nie spotkamy się z ckliwością, czy groteskową przesadą. "W ciemność" to rzeczowa opowieść o tym, że nasz świat jest piekłem, rządzą nim szatani i nic na to poradzić się nie da." Muszę to przeczytać, żeby się sama o tym przekonać.

5. Lew Tołstoj "Śmierć Iwana Iljicza"

Hrabia Lew Nikołajewicz Tołstoj,
rosyjski powieściopisarz, dramaturg,
 krytyk literacki, anarchista i myśliciel. 
9 IX 1828 -20XI 1910



"Oto, spolszczony już, cytat z artykułu odnoszącego się do Iwana Turgieniewa (wikipedia.org) "(...)Na łożu śmierci prosił on (Turgieniew) Tołstoja: "Przyjacielu, wróć do pisania!" Po tym wydarzeniu, Tołstoj napisał takie dzieła, jak "Śmierć Iwana Iljicza", czy "Sonata Kreutzerowska"." - tekst Pitera z Lubimyczytac.pl

"Śmierć Iwana Iljicza" to jedno z najbardziej poczytnych opowiadań Lwa Tołstoja. Tytułowy bohater, żyjący w świecie prawników, w ostatnich godzinach swego życia uświadamia sobie marność swej dotychczasowej egzystencji. O przemijaniu, poczuciu beznadziei i odizolowania. - tekst z lubimyczytac.pl



Od dawna mam tę lekturę w planach. Śmierć - wielu już o niej pisało, ale to niesamowite opowiadanie Tołstoja jest wyjątkowe, bo bardzo "boleśnie i bezlitośnie" umie ukazać prawdę o niej.


6. Thomas Bernhard "Korekta"

Thomas Barnhard
9 II 1931 - 12 II 1989


Austriak był uznawany za wściekłą osobę, która obniża wszystkim nastrój. "Korektę" mamy po polsku od niedawna, a że jest to jedno z emblematycznych dzieł Bernharda, można zacząć czytelniczą udrękę i ekstazę od historii o szalonym budowniczym szalonego Stożka. Niepokój gwarantowany".

7. Iwan Turgieniew "Wiosenne wody"

Iwan Turgieniew
9 XI 1818 - 3 IX 1883

Wiosenne wody" to jeden z późnych utworów Turgieniewa, w którym pobrzmiewa ton smutku i żalu za utraconą młodością. Jest to opowieść o pierwszej miłości, uczuciu gwałtownym i nagłym jak wiosenne wody. Pisarz z właściwym mu artyzmem oddaje najsubtelniejsze nastroje bohatera - wahania i rozterki młodego człowieka, który porwany niepohamowaną namiętnością do kobiety złej, przewrotnej i zepsutej, depcze najczystsze uczucia i w rezultacie sam skazuje się na zatracenie. - tekst z lubimyczytać.pl

Podobno miłość zwycięża wszystko. Autor w tym majstersztyku przedstawia "miłość poniżoną przez złą namiętność, krzywdę niewinności i słabość zasad, które oficjalnie wyznaje jego bohater. Budzi podejrzenie i sceptycyzm wobec uczuć najświętszych i najczystszych, rozwiewa złudzenia, gasi życiowy entuzjazm."

8. Franz Kafka "Kolonia karna"

Franz Kafka
3 VII 1883 - 3 VI 1924 

W opowiadaniu "Kolonia karna" poznajemy nieludzki system wymierzania sprawiedliwości i ślepo wierzących w niego ludzi. Opisane obrazy na długo zapadają w pamięci. - Papip z lubimyczytac.pl

(...) jej autor w ostatecznym rachunku budzi pełną niepokojącego podziwu czytelniczą bezradność. Kafka skutecznie wytrąca ze stanu, z którym żyć trzeba, żeby jakoś żyć."

9. Franklin Scott Fitzgerald "Wielki Gatsby"

Franklin Scott Fitzgerald
24 IX 1896 - 21 XII 1940

Pewnie większość z Was czytała tą wielką amerykańską powieść o niepowodzeniu wielkiego "american dream" i "miłości w starciu z ludzką głupotą, małością, ironią losu. Fitzgerald z typową dla siebie subtelnością oferuje brutalną rozprawę ze złudzeniami na temat ludzkiego życia. Smutek nie do zdarcia."

10. Zygmunt Krasiński "Nie-Boska komedia"

Zygmunt Krasiński
19 II 1812 - 23 II 1859

Arystokracja kontra rewolucjoniści, stary świat kontra nowy, który jednak wciąż pozostaje w marzeniach przyszłych panów świata, to podstawowy problem dramatu artysty, który krytycznie podchodził do przewrotów wszelkiego rodzaju. Rewolucjoniści pragną zburzenia starego porządku i budowania na gruzach. Henryk już wie, że to niemożliwe, bo istnieją wartości, których unicestwienie uniemożliwi wszelkie życie. Jakby na potwierdzenie tych poglądów na scenę świata zalanego przez rewolucję wkracza Chrystus Mściciel... - z lubimyczytac.pl 

Ten ponury dramat rewolucyjny pod koniec wydaje się być bardziej pozytywny: "antychryst Pankracy wykrzykuje "Galilejczyku, zwyciężyłeś", ale pociecha z tego - umówmy się - wielce umiarkowana. Pewniejsze jest fundamentalne zwątpienie w możliwość rodzinnego szczęścia, społecznego spokoju i sprawiedliwości oraz poezji, która nie skazuje na szaleństwo."

----------------------------------------------------------------

Co myślicie o tej liście? Czy przeczytaliście coś z tego zestawienia? Czy chcielibyście coś przeczytać? Mnie większość z powyższych pozycji intryguje i kiedyś się zapewne z nimi zapoznam, jak dotąd przeczytałam tylko nr 9 i 10.

W "dziale czasopism" w grudniu przedstawię Wam kolejny zbiór 10 książek z gazety wyborczej,  autorstwa Krzysztofa Vargi. Będzie to  POCZET DEMORALIZATORÓW, czyli 10 lektur, które są/były skandaliczne, fascynujące, gorszące, bulwersujące, zakazane i namiętnie czytane. Już nie mogę się doczekać ;).

----------------------------------------------------------

Zapraszam do Dyskusyji -> Edyta będzie z nami rozmawiać na bardzo interesujący temat:

Co sprawia, że książka jest dobra, lub zła? 

57 komentarzy:

  1. Uff, to ja tylko "Nie-Boska komedię" czytałam. :) Może to i lepiej zważywszy na temat rankingu... :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja lubię przygnębiające książki i nie uważam, żeby było coś ze mną nie tak :P;).

      Usuń
  2. Niestety z powyższej listy żadnej książki nie znam, ale zaciekawiła mnie powieść Cormaca McCarthy'ego "W ciemność" i jak coś to się za nią rozejrzę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, ta brzmi zachwycająco, on podobno jest bardzo mrocznym pisarzem!

      Usuń
    2. Ciekawa lista, ale podobnie ja Cyrysia, bym się skłaniała właśnie ku temu autorowi, a czytałam tylko "Nie boską..." :)

      Usuń
    3. Lista rzeczywiście interesująca:) Ja przeczytałabym kilka z nich z ogromną chęcią. Kiedyś tam...

      Usuń
  3. Czytałem Nie - Boską komedię, śmiało mogę Ci ją polecić

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Również czytałam, tak jak napisałam :P Polecam ;)))))

      Usuń
  4. a ja się teraz czuję, wyjątkowo nieoczytana, bo nie znam żadnego tytułu. Gatsby'ego zaczęłam słuchać, ale znudziło mi się po 1/3 audiobooka. wstyd. trzeba nadrabiać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też nie znam, poza ostatnimi dwoma, nie przejmuje się :))

      Usuń
  5. Jedynie 10. Oj słabo z moją znajomością takich teksów :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie każdy lubi takie ponure klimaty :)).

      Usuń
  6. Czytałam zarówno Tołstoja, jak i Turgieniewa. I owszem to smutne, pełne bólu utwory, ale żeby zaraz po nich traciła wiarę w człowieka? Nie, aż tak moim zdaniem nie jest.
    A, może powinnam sięgnąć po nie raz jeszcze.
    Podobnie ma się sprawa w "Nie-boską komedią". Ja jej nie odebrałam jako dobijającej, nie straciłam wiary w człowieka. Za to podobała mi się bardzo :)
    Reszty nie znam albo nie pamiętam, chociaż możliwe, że np. Kafki nie pamiętam w tej chwili, a lubie Kafkę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Akurat tego Tołstoja i Turgieniewa nie czytałam i ciężko mi osądzić. Co to "Nie-Boskiej komedii" to troszeńkę się z Tobą zgadzam. Ja po prostu lubię takie listy, nawet jak są przesadzone, to i tak fajnie mi się czyta DLACZEGO akurat ta pozycja została na nią wrzucona.

      Usuń
    2. Mnie najbardziej chyba dobija 1, 3, 4, 5.

      Usuń
    3. Tak, masz rację. Z opisu wynika, że te pierwsze mogą zniechęcić do wiary w człowieka.

      Usuń
    4. Niemniej jednak i tak mnie pociągają :)

      Usuń
    5. Owszem takie zestawienia są ciekawe i zawsze się można czegoś nowego dowiedzieć, poznać nową książkę :)

      Usuń
    6. Mnie też ciągną takie smęty ;)

      Usuń
    7. Zgadzam się z Edytą odnośnie Tołstoja. Owszem, to smutne opowiadanie, ale po jego przeczytaniu wcale nie straciłam wiary w człowieka. Znam o wiele bardziej pesymistyczne książki, np. "Nocowała ongi chmurka złota". To o tragedii sierot. Straszne.

      Usuń
    8. Tak, nie przeczę to taka lista Sendeckiego, my nie musimy się z nim zgadzać, prawda?;)

      Usuń
  7. Czytałam jedynie Nie-boską komedię. Teraz mam w planach Wielkiego Gatsby.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciekawe czy Ci się spodoba... Przydałoby mi się ją powtórzyć, bo jej prawie wcale nie pamiętam, ale jakoś żal mi czasu na nią. Wolę przeczytać coś innego,

      Usuń
  8. Czytałam Śmierć Iwana Iljicza i Nie-boską komedię.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podobała Ci się ta śmierć? Czy rzeczywiście tak dogłębnie jest ona tam przedstawiona?

      Usuń
  9. Czytałam "Nie-Boska komedię" i mi się nie podobała. "Wielkiego Gatsby'ego' i "Kolonię karną" mam w planach. Reszty nie znam ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też nie znam, ale fajnie sobie o nich poczytać :)).

      Usuń
  10. Cenckiewicz - "Wałęsa. Człowiek z teczki." Czyta się z obrzydzeniem, jak się można zeszmacić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciekawe... Chętnie bym przeczytała. Pytanie czy jest to prawda, czy jednak naciągnięcie faktów?

      Usuń
  11. Czytałam tylko pana Zygmunta. Temat rankingu mnie zachęca, ale z książek, które czytałam, też na pewno dałoby się coś wybrać. :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, myślę, że wiele jest takich innych, które byśmy dodały od siebie;).

      Usuń
  12. Oczywiście "Nieboską...." czytałam jako lekturę. "Pod wulkanem" mam i już dwa razy próbowałam ją przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To co Ci tak nie idzie?? 2 podejścia i nadal nic? Dlaczego???

      Usuń
  13. Czytałam jedynie "Nie-boską komedię", a w planach mam "Wielkiego Gatsby'ego" oraz "W ciemność".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, "W ciemność" muszę koniecznie przeczytać!!! Zapowiada się niebywale!!!

      Usuń
  14. Ty je przeczytałaś, a mnie właśnie one intrygują. O reszcie nawet nie słyszałam, ale "Wielki Gatsby" naprawdę mnie ciekawi. Mam nadzieję, że uda mi się przeczytać. :)

    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A "Nie-Boska komedia" nie jest już lekturą w szkołach? Ja ją poznałam właśnie tam.

      Usuń
    2. Ja dopiero zaczynam liceum, więc może jeszcze będę miała. ;)

      Usuń
    3. Ja miałam w liceum, więc jakby co to będziesz miała :))

      Usuń
  15. No, byłam ciekawa tego postu i w sumie... czuję niedosyt. W większości dzieł nie znam, a co za tym idzie - nie czytałam. Teoretycznie więc powinnam mieć dużą wiarę w ludzkość:)
    Z 9 chcę się zapoznać, bo film był świetny. A lektur pamiętam nieprzyjemne spotkanie z 10.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. haha tak, "Nie-Boska komedia" to też nie jest mój ulubieniec ;). A film był rzeczywiście ciekawy. Książki "Wielki Gatsby" nie pamiętam za dobrze, więc trudno mi powiedzieć, czy jest dużo lepsza od filmu, bo czytałam ją kilkanaście lat temu i wydawała mi się dość nudna, ale myślę, że byłam za młoda, żeby ją zrozumieć i lepiej zinterpretować.

      Usuń
  16. Ja czytałam tylko Kafkę i Krasińskiego. Kafkę bardzo lubię i jego utwory raczej zmuszają mnie do refleksji niż dołują. Z kolei Nie-Boską czytałam kilkukrotnie, ale jakoś specjalnie nie przepadam. Za to pozostałe pozycje wydają się intrygujące. Chętnie po nie sięgnę:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja uważam, że opisy tych co nie czytałam są naprawdę zachęcające. Też uważam, że to tylko subiektywna lista tej osoby, kaźdy wybrałby coś innego, ale fajnie jest poczytać o takich świetnych tytułach.

      Usuń
  17. Oprócz 9 i 10 czytałam jeszcze "W ciemność". Moją przygodę z McCarthym zaczęłam od książki "Droga", która zrobiła na mnie ogromne wrażenie, więc musiałam koniecznie sięgnąć po kolejną. "W ciemność" też była ciekawa, więc z pewnością niebawem zapoluję na kolejne powieści tego autora:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja nie znałam tego autora, ale nadrobię, bo naprawdę zachęca mnie opis o tej książce i o nim.

      Usuń
  18. Ja podobnie jak Ty przeczytałam tylko 9 i 10, co do reszty może kiedyś, ale jak na razie odpuszczam je.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie jednak kilka ciągnie, i to strasznie :)).

      Usuń
  19. Czytałam "Nie-Boską komedię" i miło ją wspominam :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Bardzo fajny pomysł :) Muszę się wreszcie wziąć za Fitzgeralda i McCarthy'ego ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To lista z wyborczej, więc to nie jest mój pomysł, bardzo lubię takie rankingi.

      Usuń
  21. Z tej listy czytałam tylko "Nie- Boską komedię". Jak tak sobie przeglądałam ten ranking, to już byłam trochę przygnębiona :D Może i jestem ponurakiem w rzeczywistości, ale lubię książki, które mnie motywują, albo pokazują dobre strony czegoś. Wolę nie przygnębiać się jeszcze bardziej :P Ale tego Tołstoja to bym przeczytała :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja przeczytałabym więcej, ale Tołstoja i "W ciemność" najbardziej;)

      Usuń
  22. Gatsby'ego nie lubię, "W ciemność" przeczytam, bo lubię autora. Reszta mnie nie ciekawi i zważywszy na tematykę, niezbyt mnie to martwi. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I to jest całkiem prawidłowe podejście ;) Mnie ciągnie do nich, lubię się umęczać ;)

      Usuń
  23. Wielki Gatsby czeka na mnie podobnie jak Anna Karenina, którą mam nadzieję pochłonąć już w najbliższym czasie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj, Anna jest wspaniała, miłej lektury!

      Usuń

Wasze uwagi są dla mnie cenne.
Dziękuję.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...