piątek, 27 września 2013

Biblioteki, biblioteczki, układamy nasze kochane książeczki - czyli Ordnung muss sein!

Dzisiejszy post rozwodzi się nad książkami, ich ułożeniem w domu i w bibliotece.
Był on opublikowany na blogu Dyskusyje, z czasem dołączyłam go także do Czytelni.
Mam nadzieję, że tematyka przypadnie Wam do gustu. 

Biblioteki, biblioteczki, układamy nasze kochane książeczki - czyli Ordnung muss sein!
Jako, że jestem zakręcona na punkcie bibliotek i domowych biblioteczek (pewnie jak i większość z Was), chciałabym dzisiejszego dnia poruszyć tematy bardzo bliskie każdemu molowi książkowemu. Mowa tu oczywiście o książkach, górach książek, stosach książek, półkach i regałach obrzuconych książkami, zarówno u nas w domach, jak i w bibliotekach.

Przypomnijmy jak się sprawy mają w publicznych bibliotekach: jeżeli jest to mała biblioteka, lub filia, gdzie stoją regały z książkami, a nie tylko komputer, to woluminy są ułożone według działów.

Jak kojarzą nam się książki? Przeważnie dzielimy je sobie na:

- Literatura polska
-Literatura innych krajów (lub rozgraniczenie na rosyjską, angielską, francuską, itd.)
- Przyrodnicze
- Historyczne
- Fantasy, fantastyczne
- science-fiction
- Dokumentalne
- Biografie/Autobiografie
- Pamiętniki
- Dzienniki
- Komedie
- Tragedie
- Paranormal Romance
- Romans
- Kryminały
- Detektywistyczne
- Poradniki
- Hobbistyczne
- Naukowe
- Psychologiczne
- Na faktach
- Przygodowe
- Młodzieżowe
- Naukowe
- Dotyczące problemów
- Dramaty
- Thrillery
- Horrory
- Sensacyjne
Z pewnością o czymś zapomniałam i jest tego więcej. A może wy w waszych myślach inaczej widzicie ten podział?

W dużych bibliotekach, gdzie woluminy leżą w magazynach, mamy dostęp to komputera, lub katalogów książek, poprzez które szukamy, tego co nam potrzebne. Katalog umożliwia wyszukiwanie książek poprzez jedną z wybranych opcji: autor, tytuł, słowa kluczowe, sygnatura.

A teraz maleńki wykład pani Guznowskiej - Tutaj .

Uważam, że w/w wiadomości przekazane przez panią Guznowską ukazane są w  dość łatwy i przystępny sposób - z pewnością przydadzą się Wam one w każdej bibliotece, a kto wie - może użyjecie ich nawet do katalogowania swoich zasobów książkowych w domu?

----------------------------------------------------------------

domu, jak to w domu: porządkujemy i układamy książki, w zależności od gustu i zapatrywań. A teraz troszkę prywaty. Chciałabym układać je podobnie jak przedstawiłam Wam wyżej na przykładzie katalogowania bibliotecznego, ale nie mogę, bo uważam, że moje zbiory nie są jeszcze dość pokaźne (błagam, nie proście mnie, żebym liczyła moje książki - będzie ich około 300, a może więcej, szczerze mówiąc nie orientuję się "na oko". Może je kiedyś przeliczę, ale jakoś szkoda mi mojego cennego czasu na takie wyliczanki). Nie jestem kolekcjonerką za wszelką cenę - cenię (moją) jakość, nie ilość. Na półkach latami stoją i będą stać pozycje, które są dla mnie ważne. Te, do których nie zamierzam w najbliższym czasie wracać, z chęcią wymieniam na inne, lub zdarza mi się, że oddaję jako nagrody w Czytelni. Książki, nowości lub inne nieznane mi tytuły, wolę pożyczyć z biblioteki. Moje pozycje książkowe układam m.in.: autorami - jeżeli mam np. 32 książki Anne Rice, to układam je na jednej półce (według serii i w kolejności powstawania utworów - troszkę pewnie to dla Was pomieszane, ale najważniejsze, że ja się w tym wszystkim orientuję;)). Stephena Kinga (na dzień dzisiejszy) mam ułożonego alfabetycznie i seriami - ale chcę to niedługo zmienić, tak, żeby ułożenie było według kolejności powstawania dzieł. I w takim szeregu zamierzam je czytać (no prawie). A propos Kinga: Książkówko, jak Ty go "ustawiasz"? ;)


Cała twórczość Anne Rice ułożona seriami i w kolejności powstawania dzieł.
Jak widzicie nie skłaniam się do segregowania całych moich zbiorów alfabetycznie, czy gatunkowo. Mam półki z ukochanymi pozycjami (perełki Czytelni), mam półkę z "babskimi", półkę z klasyką, półkę z "nie przeczytałam, ale wydałam na nie ostatnie pieniądze, bo czuję, że są tego warte",  a także "aż piszczę z chęci przeczytania", "może być", "ujdzie w tłumie" - zwane inaczej "nie najlepsze, ale i nie najgorsze", półkę z nagrodami ze szkoły (tak, tak, zawsze byłam prymuską). Mam nawet półkę z tymi, co już przeczytałam i chcę wykorzystać do zabawy z Żyrafą Tosią (znajdują się tam także niektóre książki wygrane przez Czytelnię, prezenty i egzemplarze zdobyte w inny sposób). Sporo tego, a  niektóre, z braku miejsca w mieszkaniu (mój metraż to 33,77m2, więc nie oczekujmy cudów!), stoją w mieszkaniu mojej mamy.
Ponadto w moim komputerze znajdziemy setki, o ile już nie z ponad tysiąc ebooków. Mam oczywiście także czytnik do którego coś ciągle wgrywam. W komputerze (zazwyczaj) mam ład i porządek - foldery także mają swoje nazwy, np.: "wgrane w czerwcu", "nowe, nie dodane jeszcze do czytnika", "lubię", "kocham, ale nie wystarczająco mocno, żeby kupić sobie papierową wersję", "ubóstwiam - na co Ty jeszcze czekasz!!! szykuj napad na bank i jazda do księgarni!!!" ;) itp:). Niestety przenosząc te foldery do czytnika, nie widać ich w moim kindlu, są tylko widoczne pliki np. pdf z książkami.

Ach, zapomniałabym o "półkach" Czytelni na LC (Lubimy Czytać)  - są jeszcze inaczej opisane, żeby nie było za nudno:P
To tyle... Rozpisałam się o sobie i mam ogromną nadzieję, że Was również pociągnę za języki;)
Aby rozkręcić DYSKUSYJE mam dla Was kilka pytań na start:

Czy bywacie w bibliotekach i korzystacie z poszukiwań w katalogach, czy tylko podchodzicie do regału książek z danym działem i tam buszujecie?

Czy macie w domu wiele książek? 
Czy udało Wam się to, czego mi się nie udało - przeliczyliście swoje zbiory?
Ciekawa jestem jak Wy układacie pozycje w swoich domowych biblioteczkach. Jakich sposobów używacie?
Czy nadajecie nazwy swoim półeczkom, tak jak robię to ja? (Czy może tylko ja jestem takim dziwakiem :D) 
Która półeczka z książkami jest dla Was najcenniejsza?
Jaki gatunek, lub dział cenicie sobie najbardziej?
Jakich autorów uwielbiacie?
Do jakich czujecie wręcz awersję?
Wasze największe rozczarowanie książkowe?
Wasze najwspanialsze zaskoczenie książkowe?
Czy używacie czytników do ebooków? Jeżeli tak, to jak zapisujecie sobie pliki i foldery w komputerze? Autorami? Datami wgrywania? Przeczytane?
Czy próbowaliście swoich sił w pisaniu? Ja nie, ale myślę sobie, że to by było niesamowite, gdybym odnalazła swój utwór w księgarni, bibliotece, itp. Wyobrażacie sobie wtedy tą obezwładniającą Was od góry do dołu elektryzującą radość? i dumę?
... Reszta pytań wyniknie w dalszych rozmowach. Możecie pisać o swoich pomysłów, zachęcam serdecznie!


Kończę już:) Przyszedł najwyższy czas na to, abyśmy wreszcie wszyscy zaczęli rozmawiać!:D Nie opierajcie się swoim językom, tudzież myślom i paluszkom wędrującym po Waszych klawiaturach;)
Bardzo proszę o dołączenie do rozmowy i komentarze w DYSKUSYJACH.
Pozdrawiam cieplutko,
Basia Pelc z Czytelni.

Wpis dostępny także tutaj:


Klikajcie w banner.

Ach, zapomniałabym - chcę się pochwalić wygraną u Agi z Czytam, bo lubię :)))))
Niedługo trafią w moje rączki "Bracia Hioba":))))

43 komentarze:

  1. Lecę dyskutować, głosować i gratuluję wygranej:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki, widziałam, że Tobie też się poszczęściło:)

      Usuń
  2. już po udostępniałam...teraz czekamy;))

    OdpowiedzUsuń
  3. Oczywiście, że będę dyskutować na Dyskusyjach :D

    Wygrałaś "Braci Hioba"?!? Ty szczęściaro Ty! :D Jak ja chcę ta książkę!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. za dużo wygrywa...jak nic nici z tej rosyjskiej literatury;P

      Usuń
    2. Martuńciu kochanie Ty moje xxx. Nie załamuj mnie xxx.:D

      Usuń
  4. Ja też, ja też, ja też ją bardzo chcę:D I niedługo będę miała!!!

    OdpowiedzUsuń
  5. Zaraz wejdę i zobaczę co tam macie ciekawego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mamy wesołe i interesujące pogaduchy:)

      Usuń
  6. Basiu kochana,

    "rozwodzić się nad"

    Buziaczki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Iza, wczoraj sprawdzałam specjalnie, aby się upewnić, bo to rozwodzić się o - jakoś mi totalnie nie pasowało i znalazłam oczywiście rozwodzić się nad i miałam to zmienić, ale totalnie mu umknęło. Ale ze mnie trąba, dzięki za pomoc xx.

      Usuń
    2. no to jeszcze dalej pójdę: "nad książkami". Znam ten ból przy korektach ;)
      Osobiście podejrzewam, że miałaś na myśli coś po angielsku, co?

      Usuń
    3. Nie, rozwodzić się nad, rozmawiać, omawiać, tyle:) Mam ostatnio zakręcone dni, komputer mi muli, córka mi cały czas na kolanach siedzi, bo chora. Ech, ciągle coś - więc nie dziw mi się, że się cały czas mylę:P Ale lubię jak ktoś mi pomoże znaleźć błąd, bo lepiej zniwelować takiego byka, niż miałby nas w oczy kuć:D Jestem niestety z tych osób, które notorycznie popełniają błędy hehe.

      Usuń
  7. Jestem tylko przelotnie, bo zaraz szykuje się na imprezę. Wpadłam jedynie zajrzeć do ciebie i zobaczyć, co nowego :-)
    Przy okazji gratuluję wygranej:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cyrysiu - impreza o tej porze? to co to za szaleństwo:)

      Usuń
  8. gratuluję wygranej, w ankiecie już zagłosowałam, a na Dyskusuje już zaglądam :))

    OdpowiedzUsuń
  9. gratuluję wygranej. dobry ksiażek nigdy dość :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja również dołączę się do dyskusji :) Gratuluję wygranej i oczywiście zagłosuję na Twój wpis :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Gratuluję wygranej!
    A na Dyskusyjach oczywiście byłam, zobaczyłam, a nawet skomentowałam, bardzo ciekawy wpis.

    OdpowiedzUsuń
  12. Byłam i czynnie dyskutowałam :) oh na jakie ciekawe tematy zeszło, marzenia bezcenne :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super, bardzo się cieszę. a temat szeroki, to praktycznie można zejść później i na każdy temat. A w marzenia tym bardziej:D

      Usuń
  13. Byłam już na waszym blogu. Bardzo ciekawy, lubię sobie podyskutować (a zwłaszcza o książkach ;p). Powodzenia życzę!

    OdpowiedzUsuń
  14. Będę zaglądać do Dyskusji, czemu nie, jak tak ładnie zapraszasz:)

    OdpowiedzUsuń
  15. Mam pewien problem - nie mogę w Dyskusjach dodać komentarzy - nie mam fb, ani Google+. Czy jest jakaś inna możliwość?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapytam Minerwę i dam Ci znać. Ona zna się na tym:)

      Usuń
    2. Możesz pisać anonimowo, jako anonim, ale fajnie jakbyś się na koniec podpisała:)

      Usuń
    3. Dzięki za info. Na pewno wypróbuję. Już się martwiłam, że nie będę mogła dodawać komentarzy.

      Usuń
  16. Cieszę się, że Ci się podoba.

    OdpowiedzUsuń
  17. Gratuluję.
    Oczywiście, że wiem o DYSKUSJACH, przecież Cię prześladuję. XD
    Nawet dodałam komentarz. ;) Jako – Kinga G. :) :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No proszę, proszę - tak, pamiętam:) Dzięki x

      Usuń

Wasze uwagi są dla mnie cenne.
Dziękuję.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...