czwartek, 27 czerwca 2013

Lista BBC

Uwieeeeeelbiam wszelkiego rodzaju listy i rankingi. Jest kilka list składających się z najbardziej znanych, głośnych i słynnych utworów klasycznych i innych utworów, które wstrząsnęły wszystkimi i miały ogromny wpływ na kształtowanie się literatury światowej.

Mowa o takich rankingach na których widnieją pozycje, które trzeba przeczytać, bo... inaczej wstyd ;) Do jednego z nich należy lista BBC - TOP 100 utworów. Postanowiłam dodać nową zakładkę z tą listą i swoim postanowieniem - zakładka znajduje się pod balonem - "Lista BBC", lub tutaj - klik.
Jak tak patrzę na te rankingi, to sobie myślę, że jednak nie starczy mi życia na przeczytanie tego wszystkiego. Kto wie, czy niedługo nie będę wyglądać właśnie tak:
 
 

31 komentarzy:

  1. He he, może i ja tak będę wyglądać :) Zaraz zajrzę do zakładki "Lista BBC" :)

    OdpowiedzUsuń
  2. A już myślałam, że są dwa posty na ten sam temat bo od razu przeszłam do listy:) Ech, trochę techniki i człowiek się gubi:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W sumie ten sam tytuł i ten sam obrazek, więc się nie dziwię :)

      Usuń
  3. Ja nie lubię tych list, szczególnie BBC bo większość tych książek wydaje mi się po prostu nudnych i nie mam zamiaru zmuszać się, żeby je przeczytać. Absolutni ! owszem, niektóre pozycje sama przeczytałam i uwielbiam (jak duma i uprzedzenie czy Biblia) ale bez przesady, to jest lista wymyślona przez jakiś tam ludzi, a może ja mam własną fajniejszą ? ;D i czemu nikt o niej nie mówi ? :p także ja nie biorę udziału w tego typu sprawach, ale trzymam kciuki żeby Tobie się udało !

    * Bardzo ładny szablon! żyrafa mnie oczarowała :D
    ** dodaję do linków :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja luuubię rankingi - te książki były przeczytane przez innych i uznane za jedne z lepszych, a jak jest to sama się przekonam :) Poza rankingami czytam też i swoje własne wybory, pokierowane moich gustem i przeczuciem. Żyrafa czaruje wszystkich, dziękuję w imieniu żyrafy :) Idę zerknąć do Ciebie.

      Usuń
    2. Ja tam jednak nie jestem przekonana ;)
      przydałaby mi się taka żyrafa bo nie mam już gdzie stawiać książek !

      Usuń
    3. U Ciebie również bardzo ciekawie, dodałam do linków i siebie do obserwujących.

      Usuń
  4. dla mnie osobiście wiele z tych książek jest wartościowych, ale kilku nie trawie...zobaczymy może jak do nich "dorosnę" zmienię zdanie...choć uważam, że ocena książki to często kwestia gustu i ocena subiektywna...ale jest to kolejna możliwość poznania nowych pozycji książkowych.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, jak je przeczytam, to sama sobie wyrobię zdanie o nich :)

      Usuń
    2. oby wszystkie były przynajmniej dobre;)

      Usuń
    3. haha z chęcią podyskutuję, a właściwie chciałabym, abyś mi udowodniła, że nie mam racji w moim porównaniu Grey'a ze Zmierzchem;DPDP może być fajna zabawa jeśli masz ochotę...może post na zasadzie odpowiedzi na mój? albo dyskusja w komentarzach;D pozdrawiam Ciepło...

      Usuń
  5. Oj, ja do tej listy nie jestem przekonany, trochę mnie przeraża że są to książki które powinno się przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. hihi mówiłam o tym jak ja to czuję, ja czuję że powinnam (ale z chęci, a nie dlatego, że muszę), ale Ty możesz podejść inaczej i zamiast "powinno się", wpisz sobie "może". Lepiej? ;) I żartowałam :) Filuterny uśmieszek na koniec - czyli czytajmy z przymrużeniem oka :)

      Usuń
  6. Kurczę, szkoda, że nie ma czegoś takiego zrobionego przez polski serwis. No dobrze, pewnie coś jest, ale nie jest na pewno tak znane jak lista BBC. Jedyną listą, jaką znam, jest lista lektur obowiązkowych na olimpiadę licealną. Lista BBC jest super, ale nie uwzględnia literatury polskiej tak, jakby to zrobiła nasza lista.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli interesuje Cię polska literatura, to znalazłam TOP 100 Literatury Polskiej:

      1. "Antygona w Nowym Jorku”, Janusz Głowacki
      2. „Austeria”, Julian Stryjkowski
      3. „Bajki”, Ignacy Krasicki
      4. „Barbarzyńca w ogrodzie”, Zbigniew Herbert
      5. „Bitwa o Monte Cassino”, Melchior Wańkowicz
      6. „Błazen – wielki mąż”, Józef Hen
      7. „Cesarz”, Ryszard Kapuściński
      8. „Chleb rzucony umarłym”, Bogdan Wojdowski
      9. „Chłopi”, Władysław Reymont
      10. „Disneyland”, Stanisław Dygat
      11. „Dolina Issy”, Czesław Miłosz
      12. „Dziady”, Adam Mickiewicz
      13. „Dzieje grzechu”, Stefan Żeromski
      14. „Dziennik”, Witold Gombrowicz
      15. „Emigranci”, Sławomir Mrożek
      16. „Faraon”, Bolesław Prus
      17. „Ferdydurke”, Witold Gombrowicz
      18. „Głosy w ciemności”, Julian Stryjkowski
      19. „Grube ryby”, Michał Bałucki
      20. „Hrabina Cosel”, Józef Ignacy Kraszewski
      21. „Ich czworo”, Gabriela Zapolska
      22. „Imperium”, Ryszard Kapuściński
      23. „Inny świat”, Gustaw Herling Grudziński
      24. „Kamień na kamieniu”, Wiesław Myśliwski
      25. „Kartoteka”, Tadeusz Różewicz
      26. „Kariera Nikodema Dyzmy”, Tadeusz Dołęga-Mostowicz
      27. „Kolumbowie – rocznik 20”, Roman Bratny
      28. „Konopielka”, Edward Redliński
      29. „Kordian”, Juliusz Słowacki
      30. „Krzyżacy”, Henryk Sienkiewicz
      31. „Lalka”, Bolesław Prus
      32. „Legenda Młodej Polski”, Stanisław Brzozowski
      33. „Lekcja martwego języka”, Andrzej Kuśniewicz
      34. „Liryki”, Konstanty Ildefons Gałczyński
      35. „Lutnia”, Jan Andrzej Morsztyn
      36. „Mała Apokalipsa”, Tadeusz Konwicki
      37. „Matka Królów”, Kazimierz Brandys
      38. „Miazga”, Jerzy Andrzejewski
      39. „Moralność pani Dulskiej”, Gabriela Zapolska
      40. „Msza za miasto Arras”, Andrzej Szczypiorski
      41. „Mury Hebronu”, Andrzej Stasiuk
      42. „Myśli nieuczesane”, Stanisław Jerzy Lec
      43. „Noce i dnie”, Maria Dąbrowska
      44. „Obłęd”, Jerzy Krzysztoń
      45. „Ogniem i mieczem”, Henryk Sienkiewicz
      46. „Pamiętnik z powstania warszawskiego”, Miron Białoszewski
      47. „Pan Tadeusz”, Adam Mickiewicz
      48. „Pan Wołodyjowski”, Henryk Sienkiewicz
      49. „Piękni dwudziestoletni”, Marek Hłasko
      50. „Pod Mocnym Aniołem”, Jerzy Pilch
      51. „Poezje”, Krzysztof Kamil Baczyński
      52. „Poezje”, Zbigniew Herbert
      53. „Poezje”, Franciszek Dionizy Kniazin
      54. „Poezje”, Adam Mickiewicz
      55. „Poezje”, Tadeusz Różewicz
      56. „Poezje”, Leopold Staff
      57. „Poezje”, Wisława Szymborska
      58. „Poezje”, Julian Tuwim
      59. „Polska jesień”, Jan Józef Szczepański
      60. „Popioły”, Stefan Żeromski
      61. „Popiół i diament”, Jerzy Andrzejewski
      62. "Potop”, Henryk Sienkiewicz
      63. „Powrót z gwiazd”, Stanisław Lem
      64. „Pożegnanie jesieni”, Stanisław Ignacy Witkiewicz
      65. „Pożegnanie z Marią”, Tadeusz Borowski
      66. „Prawiek i inne czasy”, Olga Tokarczuk
      67. „Przedwiośnie”, Stefan Żeromski
      68. „Quo Vadis”, Henryk Sienkiewicz
      69. „Reflektorem w mrok”, Tadeusz Boy Żeleński
      70. „Rozmowy z katem”, Kazimierz Moczarski
      71. „Rytmy albo wiersze polskie”, Mikołaj Sęp Szarzyński
      72. „Rzeczpospolita Obojga Narodów”, Paweł Jasienica
      73. „Sanatorium pod Klepsydrą”, Bruno Schulz
      74. „Sklepy cynamonowe”, Bruno Schulz
      75. „Solaris”, Stanisław Lem
      76. „Sól ziemi”, Józef Wittlin
      77. „Siekierezada”, Edward Stachura
      78. „Sława i chwała”, Jarosław Iwaszkiewicz
      79. „Srebrne orły”, Teodor Parnicki
      80. „Stankiewicz. Powrót”, Eustachy Rylski
      81. „Szachinszach”, Ryszard Kapuściński
      82. „Tango”, Sławomir Mrożek
      83. „Trans-Atlantyk”, Witold Gombrowicz
      84. „Treny“, Jan Kochanowski
      85. „Trzy po trzy“, Aleksander Fredro
      86. „Wesele”, Stanisław Wyspiański
      87. „Widnokrąg”, Wiesław Myśliwski
      88. „Wiersze”, Czesław Miłosz
      89. „Wiersze”, Jan Twardowski
      90. „Wiersze i poematy”, Władysław Broniewski
      91. „Wiersze i poematy”, Cyprian Kamil Norwid
      92. „Wiersze i poematy”, Juliusz Słowacki
      93. „Wszystkie wiersze”, Halina Poświatowska
      94. „Zasypie wszystko, zawieje”, Włodzimierz Odojewski
      95. „Zdążyć przed Panem Bogiem”, Hanna Krall
      96. „Zemsta”, Aleksander Fredro
      97. „Ziemia obiecana”, Władysław Reymont
      98. „Zły”, Leopold Tyrmand
      99. „Zniewolony umysł”, Czesław Miłosz
      100. „Zostało z uczty bogów”, Igor Newerly

      Też niezła lista, przede mną :)

      Usuń
  7. Wydaję mi się, że akurat rankingi i listy pomagają mi w poznaniu nowych, ciekawych pozycji, które niekoniecznie figurują w nowościach wydawniczych. Dzięki liście BBC poznałam wiele dobrych powieści, które wspominam do dziś.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również mam takie zdanie. Chociaż dopiero niedawno podjęłam się wyzwania związanego z listą BBC to już odkryłam kilka książek, które z pewnością zostaną mi na długo w pamięci :)

      Usuń
    2. Też tak uważam, bo to są właśnie takie utwory. Nie twierdzę, że wszystkie są perełkami, ale jest dużo ważnych i głębszych utworów, takich o wyższych lotach i choćby dla nich warto zapoznać się z tą listą. Samemu wśród natłoku badziewia wylewającego się zewsząd można nie ustrzelić takich cacuszek.

      Usuń
  8. Zwykle omijam takie listy, nie jestem ani przeciwniczką, ani entuzjastką. Fajnie, jeśli komuś pomagają odnaleźć ciekawe pozycje/ktoś je lubi (jak ty), ale bez przesady - nie ma książek, które się powinno przeczytać, nie ma przymusu czytania. :) Czyta się dla przyjemności, a nie ze wstydu, że jeszcze czegoś nie znamy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jejku czemu bierzesz wszystko tak na poważnie? Przecież ja żartuję!!! "trzeba przeczytać... bo inaczej wstyd ;)" napisałam to przekornie dając filuterny uśmiech na koniec, proponuję więcej dystansu. Nikt nigdy nie zmusił mnie do czytania, nawet gdy czytałam lektury w szkole, książka to jedna z największych przyjemności w moim życiu. Mam nadzieję, że wyjaśniłam Ci bardziej dokładnie mój punkt widzenia. Pozdrawiam cieplutko :)

      Usuń
    2. Nie ukrywam, że jestem strasznym sztywniakiem, ale mam nadzieję, że nie odebrałaś moich słów zbyt osobiście. Nie pisałam o tobie (na pierwszy rzut oka widać, że lubisz czytać :), tylko o pewnych postawach uwidaczniających się przy okazji takich list i moim podejściu. Nawet w mojej klasie są osoby, które uważają, że to wstyd nie przeczytać Mickiewicza, że Dostojewski musi się wszystkim podobać itd.

      Usuń
    3. Ach, to rozumiem, przepraszam, jeżeli jakkolwiek Cię uraziłam. Tak są takie osoby, co robią wiele na pokaz, a niekoniecznie czują to sercem i całym swoim jestestwem - że się tak wyrażę:), ale nam obydwu to chyba nie grozi, prawda? :)A propos Twojego wpisu: Dostojewskiego uwielbiam, natomiast z Mickiewiczem mam totalnie nie po drodze :)

      Usuń
  9. Jak patrzę na te listy to dostaję oczopląsu ;D Strasznie podoba mi się zdjęcie w tle Twojego bloga :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mówisz o żyrafce, którą kochają wszyscy, czy o balonie? :) Dziękuję xxx

      Usuń
  10. Ja również uwielbiam te wszystkie listy i rankingi, zawsze je sobie drukuję i wykreślam książki, które przeczytałam. Listy noszę ze sobą w torebce i często je wyciągam podczas wizyt w księgarniach.
    kolodynska.pl

    OdpowiedzUsuń
  11. Wiesz co? to jest myśl. Też chyba wydrukuję to, czego stąd nie czytałam, będę nosić w torbie i pożyczać w bibliotece za każdym razem jak będę brała nowy stosik :)Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  12. Też lubię takie listy. Niby wiem, że to żaden wyznacznik, że na pewno brakuje tam wielu ważnych książek i zwykle są bardzo subiektywne. Ale i tak lubię je przeglądać i liczyć, ile już przeczytałam :)

    Pierwszy raz u Ciebie jestem i jakoś tak miło tutaj. Żyrafa jest urocza :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, takie listy to całkiem fajna frajda ;) Dziękuję za miłe słowa w imieniu Żyrafy i swoim :)

      Usuń

Wasze uwagi są dla mnie cenne.
Dziękuję.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...