niedziela, 24 marca 2013

O przyszłości Polski.

Zastanawialiście się jak będzie wyglądać przyszłość naszego kraju?


Przeraziłam się ostatnio oglądając wywiad z pewną kobietą - Polką w średnim wieku, która z zawodu jest osobą, która wyznacza nowe trendy i mówi o przyszłości- czyli co będzie się działo, co będzie modne, trendy, na czasie, co będzie miało rację bytu za około 5, 10 lat. Ten zawód jakoś się nazywa, ale niestety nie kojarzę jak:). Najbardziej wpływowe firmy - ogromni potentaci na rynku krajowym i zagranicznym (na całym świecie, również w USA) radzą się jej w jakim kierunku podjąć kroki, aby firma utrzymała swoją pozycję długoplanowo. Jest podobno "alfą i omegą" od wszystkiego, oczywiście zarabia krocie. Podobno większość, o ile nie prawie wszystkie z jej wyznaczników i słów okazały się prawdą...
Otóż ta pani (niestety nie przypomnę sobie nazwiska) zapytana w programie o naszą Rzeczpospolitą Polskę powiedziała prosto z mostu, iż za 10 lub kilkadziesiąt lat Polska jako państwo przestanie istnieć ze względów czysto ekonomicznych. Rząd kraju upadnie. Czekać to może rządy także innych krajów Wspólnoty Europejskiej i nie tylko. Uważała, że jest to bezsensowność i nieopłacalność finansowa i, że nasz kraj podzieli się na kilka, lub kilkanaście (kilkadziesiąt) mniejszych okręgów, województw, krain, bądź zlepków kulturowych, typu: Śląsk, Warmia, Mazury, Pomorze, itd, które same w sobie będą dla siebie "państwem". Granice będą naturalne i zależne od ludzi, ich miejsca zamieszkania i odczuć dotyczących przynależności.
 Okręgi te będą miały własny budżet, który nie będą musiały oddawać do budżetu państwa i bezpośrednio będą mogły go lokować w rozwijanie siebie i swojej przyszłości. Ma to duży sens, jeżeli chodzi o pieniądze, rządu też już wszyscy mają dość, ale pomyślmy o tym, że polskość może zostać zatracona, podzielona na rejony, zbezczeszczona. Rejony z tradycją i własną historią np: Śląsk, Kaszuby, będą podtrzymywały swoją wyjątkowość i celebrowały ją, ale polskość może uleć zniszczeniu. Co miałoby być z naszym orłem, hymnem, flagą, ... - czy miałoby to być pamiętane tylko przez Warszawę i Mazowsze? I tak nie sądzę, żeby stolica tak chętnie oddała swoją władzę i pieniądze:) A co z historią? Przez wieki nasi przodkowie walczyli o nasze państwo, trzy zabory, lata podległości i walki o wolność i dobry byt dla przyszłych pokoleń - to wszystko ma być zapomniane? Może jakoś udałoby się to ochronić... Trzeba mieć naprawdę dobry na to pomysł i sposób.
Jestem ogromnie ciekawa czy coś z jej przypuszczeń się spełni. Pod względem finansowym ma to wszystko wielki sens (wydajemy bezpośrednio na siebie-swoje miasto, swój okręg, okolicę, a nie do portfela innych), ale kulturowym jestem przerażona, bo wygląda mi to na zatracenie (mam nadzieję, że w tym przypadku się mylę). Jeżeli większość, czy prawie wszystkie "przepowiednie" tej Pani rzeczywiście się sprawdziły, to brrr... troszkę "strach się bać" co to będzie i jak ułoży się nasza przyszłość.  Kto wie, może będzie o wiele lepiej i ciekawiej niż mi się wydaje. Cóż, pożyjemy - zobaczymy.

5 komentarzy:

  1. Mnie też to przeraża. Do tego właśnie dąży UE.
    A takie coś jak ta pani to się chyba nazywa z angielska "trendsetterka".
    Trzymajmy się razem, my, Polacy!
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Moim zdaniem mało prawdopodobna wizja przyszłości Polski-tym bardziej tak niedaleka (10 lat?!). Jeśli miałoby faktycznie do tego dojść nie czeka nas nic innego jak totalny chaos. Dla naszego regionu(w końcu jesteśmy zlepkiem kulturowym przesiedlonych ludzi)wydaje mi się wręcz niemożliwe stworzenie silnego administracyjnie dystryktu. Polecam książkę "Następne 100 lat. Prognoza na XXI wiek" George'a Friedman'a. Świetnie napisana i bardzo optymistyczna wizja przyszłości m.in dla Polski :)

    Justyna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super, dziękuję za propozycję Justyno.

      Usuń
    2. Też się zastanawiałam nad naszych rejonem i jakoś nie mogłam sobie tego tu u nas wyobrazić. Za 10 lat, to też wydaje mi się za wcześnie:) A Friedman'a z chęcią przeczytam :)

      Usuń

Wasze uwagi są dla mnie cenne.
Dziękuję.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...